Kontrolné zistenia

Konkrétne nedostatky kontrolovaných subjektov zistené v rámci kontrolných akcií.

Rok Číslo KA Názov KA Subjekt
Zistenie
2025 KA-001/2025/1070 Kontrola hospodárenia Slovenskej pošty a plnenia opatrení prijatých z predchádzajúcej kontroly Slovenská pošta, a.s.
Kontrolou boli identifikované nedostatky pri vyhodnocovaní podnikateľských plánov na roky 2021 – 2024, keď: • podnikateľské plány boli každoročne vyhodnocované, avšak vyhodnotenie ich jednotlivých častí nebolo predmetom jedného dokumentu, ale viacerých – čím sa strácal celkový obraz plnenia podnikateľského plánu, • napĺňanie strategických cieľov stanovených v podnikateľských plánoch nebolo predmetom žiadneho vyhodnotenia, • pri vyhodnotení plnenia plánu investícií v správach o výsledku hospodárenia boli uvedené realizované investície a neboli vyhodnotené nerealizované investície, resp. dôvody ich nerealizovania. Predmetom vyhodnotenia realizovaných investícií nebolo zhodnotenie, či sa naplnili predpokladané prínosy a dôvody realizovaných investícií, ako napr. úspora nákladov, zvýšenie výnosov, zvýšenie tržieb a iné. Vyhodnocovaním plnenia častí podnikateľských plánov v rôznych dokumentoch, nevyhodnocovaním plnenia strategických cieľov, nevyhodnocovaním príčin nerealizovania investícií a projektov neposkytovalo vyhodnotenie ucelený obraz o stave plnenia cieľov a príčinách ich nedosahovania vo vzájomných súvislostiach.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
2025 KA-001/2025/1070 Kontrola hospodárenia Slovenskej pošty a plnenia opatrení prijatých z predchádzajúcej kontroly Slovenská pošta, a.s.
Podnikateľské plány v rokoch 2021 – 2024 reálne neobsahovali plán predaja majetku, čo nebolo v súlade s bodom 39.2 písm. e) stanov spoločnosti v platnom znení, podľa ktorého podnikateľský plán obsahuje najmä, o.i. plán investícií a predaja.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
2025 KA-001/2025/1070 Kontrola hospodárenia Slovenskej pošty a plnenia opatrení prijatých z predchádzajúcej kontroly Slovenská pošta, a.s.
V koncepcii rozvoja SP na roky 2021 – 2024 nebolo stanovené priebežné monitorovanie, aktualizovanie, ani záverečné vyhodnotenie jej plnenia. SP v rokoch 2021 – 2024 ani nevykonávala priebežné monitorovanie plnenia cieľov stanovených v predmetnej koncepcii a nevykonala ani jej záverečné vyhodnotenie. Nevykonaním priebežného monitorovania a záverečného vyhodnotenia SP nevedela do akej miery sa jej podarilo naplniť ciele a čo bolo príčinami ich nenaplnenia. Vyhodnotenie plnenia predmetnej koncepcie bolo možné využiť aj pre vypracovanie koncepcie rozvoja pre nové obdobie. Predmetná koncepcia nebola aktualizovaná, hoci počas doby jej platnosti bolo napr. vyhlásené nové programové vyhlásenie vlády na roky 2023 – 2027; poštový platobný styk zostal súčasťou novej poštovej licencie od 01.01.2023, pričom koncepcia vychádzala z predpokladu, že by nemal byť jej súčasťou; v roku 2023 SP schválila koncepciu rozvoja poštovej a logistickej siete do roku 2027; MD SR boli SP v novembri 2023 predložené koncepčné návrhy rozvoja SP, ktoré obsahovali kľúčové zámery rozvoja, či kľúčové projekty na roky 2024 – 2027.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
2024 KA-040/2024/1300 Výkon práv a povinností vyplývajúcich Technickej univerzite v Košiciach zo Zmluvy o spolupráci v oblasti výskumu a vývoja digitálnej transformácie č. 12/2022 a dodatku č. 1 k tejto zmluve Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky
Kontrolné zistenie č. 3 Poskytovanie informácií TUKE nedodávala ÚÚPV SR všetky potrebné informácie pre realizáciu predmetnej Zmluvy. Nepostupovala v súlade s Čl. 2 bodom 2.4, Čl. 5 bodom 5.2 Zmluvy o spolupráci v znení Dodatku č. 1 k Zmluve o spolupráci. Do účinnosti dodatku č. 1 nepostupovala v súlade s Čl. 3 bodom 3.2 písm. b) Zmluvy o spolupráci a od 23.12.2023 nepostupovala v súlade s Čl. 3 bodom 3.2 písm. d) Zmluvy o spolupráci v znení Dodatku č. 1 k Zmluve o spolupráci.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
2024 KA-040/2024/1300 Výkon práv a povinností vyplývajúcich Technickej univerzite v Košiciach zo Zmluvy o spolupráci v oblasti výskumu a vývoja digitálnej transformácie č. 12/2022 a dodatku č. 1 k tejto zmluve Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky
Kontrolné zistenie č. 2 Analýza Konanie TUKE hodnotí kontrolná skupina NKÚ SR ako netransparentné. Zároveň vo vzťahu k vyjadreniu TUKE „predmetná analýza bola zamestnancovi zaslaná mimo jeho pracovného vzťahu s univerzitou, v rámci neformálnej komunikácie s tretími stranami“ akcentuje povinnosť mlčanlivosti zamestnancov, ktorá im vyplýva z pracovno – právnych vzťahov. Monitoring riadenia predmetu projektu, riadenie zmien, rozpis práce a popis činností bol realizovaný TUKE pomocou agilnej metodiky SCRUM, vedenej v systéme git. S cieľom zabezpečiť efektívne projektové riadenie, napĺňanie cieľov a zabezpečenie plnenia úloh vyplývajúce z realizácie Zmluvy o spolupráci predseda ÚÚPV SR (s účinnosťou od 19.06.2023) vydal Štatút Riadiaceho výboru Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky projektu Digitálna transformácia (ďalej len „Štatút Riadiaceho výboru“). V zmysle predmetného Štatútu bol Riadiaci výbor Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky projektu Digitálna transformácia (ďalej len „Riadiaci výbor“) zriadený ako najvyšší riadiaci orgán s cieľom zabezpečiť efektívne projektové riadenie, napĺňanie cieľov a zabezpečenie plnenia úloh vyplývajúcich z realizácie Zmluvy o spolupráci. Štatút Riadiaceho výboru upravoval najmä postavenie Riadiaceho výboru, jeho pôsobnosť, právomoci, úlohy, zloženie, zasadnutie a hlasovanie. Riadiaci výbor mal 12 členov (vrátane jeho predsedu, ktorým je/bol predseda ÚÚPV SR), z toho sedem členov bolo z TUKE. Príkazom č. 11/2024 predsedu ÚÚPV SR zo dňa 01. júla 2024 bol vydaný dodatok č. 1 k Štatútu Riadiaceho výboru. Riadiaci výbor, ako konečný prijímateľ výstupov plnenia vyplývajúcich z realizácie Zmluvy o spolupráci, opakovane žiadal TUKE o detailný prehľad čerpania finančných prostriedkov vrátane kompletného zoznamu dodávateľov participujúcich na projekte. TUKE opakovane namietala požiadavku ÚÚPV SR týkajúcu sa predloženia detailného čerpania finančných prostriedkov k termínu 22.12.2023 (t. j. k termínu ukončenia prvej etapy projektu) s odvolaním sa na legislatívne prekážky" a iné skutočnosti, ktoré neumožňujú/neumožňovali TUKE predložiť predmetný prehľad čerpania vrátane kompletného zoznamu dodávateľov participujúcich na projekte. Predseda riadiaceho výboru vo vzťahu k bodu 3 a 4.programu Zasadnutia Riadiaceho výboru č. 5/2024 (konaného dňa 22.05.2024, t.j. v čase platnosti Dodatku č. 1 k Zmluve o spolupráci), ktorým bolo: • bod 3: Zdôvodniť, prečo nedošlo zo strany TUKE k predloženiu zoznamu legislatívnych a iných prekážok neumožňujúcich predložiť ÚÚPV SR detailný prehľad čerpania finančných prostriedkov • bod 4: Zdôvodniť, prečo nedošlo zo strany TUKE k bezodkladnému predloženiu samotného detailného čerpania finančných prostriedkov v súlade si žiadosťou adresovanou a doručenou TUKE dňa 24.04.2024) uviedol, že požiadavky ÚÚPV SR týkajúce sa predloženie detailného prehľadu čerpania finančných prostriedkov vrátane kompletného zoznamu dodávateľov participujúcich na projekte sú legitímne, keďže snahou ÚÚPV SR je aj s ohľadom na externú kontrolu tretej strany a jej závery, kontrolovať plnenie TUKE a opätovne sa dopytovať na tie skutočností, vo vzťahu ktorým ÚÚPV SR nedostáva požadované informácie. TUKE kontrolnej skupine NKÚ SR k jej žiadosti o uvedenie legislatívnych prekážok a iných skutočností, ktoré podľa názoru TUKE jej neumožňovali predložiť Riadiacemu výboru (štatút riadiaceho výboru účinný od 19.6.2023) pred uzatvorením dodatku č. 1 prehľad finančného čerpania (v ÚÚPV SR požadovanej štruktúre) vrátane kompletného zoznamu dodávateľov participujúcich na projekte poskytla nasledovné vyjadrenie: „TUKE v tomto bode postupovala v zmysle Zmluvy o spolupráci v oblasti výskumu a vývoja digitálnej transformácie č. 012/2022, kde táto povinnosť v uvedenom formáte a ani štruktúre nebola stanovená. Zároveň všetky zmluvy, objednávky a faktúry sú verejne dostupné v registroch a na webovom sídle TUKE, o čom bol ÚÚPV SR informovaný. Požiadavka ÚÚPV SR v tomto prípade vystala až koncom roku 2023, pričom požadoval spätné ručné spracovanie údajov, kde vzhľadom na výskumnú fázu projektu a administratívnu náročnosť sa TUKE zamerala na naplnenie výstupov projektu. Po doplnení uvedenej povinnosti v zmysle dodatku č. 1 z decembra 2023, uvedené údaje TUKE vypracovala a priebežne zasielala ÚÚPV SR k termínu účinnosti tohto dodatku a požiadavky ÚÚPV SR“. (zdroj: list č. 13569/2025 zo dňa 24.03.2025). Kontrolná skupina NKÚ SR konštatuje, že keďže Zmluva o spolupráci v znení dodatku č. 1 k Zmluve o spolupráci neobsahovala ustanovenie týkajúce sa vzniku Riadiaceho výboru, predmetný Riadiaci výbor bol zriadený bez vzniku právneho základu. V zmysle: • Čl. 2 bodu 2.4. Zmluvy o spolupráci v znení dodatku č. 1 k Zmluve o spolupráci mali TUKE a Úrad konať tak, aby boli Výstupy realizované v súlade so špecifikáciou podľa Prílohy č. 1 Zmluvy o spolupráci v znení dodatku č. 1 k Zmluve o spolupráci. Zmluvné strany mali v rámci plnenia tejto Zmluvy komunikovať, poskytovať si informácie o stave realizácie Výstupov, dodávať si informácie potrebné pre realizáciu Zmluvy a to všetko prostredníctvom oprávnených osôb uvedených v Prílohe č. 3 tejto Zmluvy. • Čl. 5 bod 5.2 Zmluvy o spolupráci v znení dodatku č. 1 k Zmluve o spolupráci sa zmluvné strany zaviazali počas realizácie tejto Zmluvy intenzívne komunikovať a zapájať do procesu spolupráce členov jednotlivých tímov prostredníctvom oprávnených osôb uvedených v Prílohe č. 3 k tejto Zmluve a vymieňať si navzájom informácie, pripomienky a podnety na prípadné zmeny a zásahy do Výstupov v rámci jednotlivých Prostredí PoC. Oprávnené osoby boli v zmysle Prílohy č. 3 k Zmluve o spolupráci: - rektor TUKE - Dr. h. c. prof. Ing. Martinu Zeleňákovú, PhD. - predseda ÚÚPV SR V zmysle dodatku č. 1 k Zmluve o spolupráci boli oprávnené osoby: - rektor TUKE - Dr. h. c. prof. Ing. Martinu Zeleňáková, PhD., kontaktná osoba - predseda ÚÚPV SR - Ing. Ján Valuška, kontaktná osoba S ohľadom na uzatvorenú Zmluvu o spolupráci č. 012/2022 v znení Dodatku č. 1 k Zmluve o spolupráci došlo k zmene kontaktnej osoby za ÚÚPaV SR, ktorou sa stal p. Ing. Ras??slav Gombala. V rámci projektu zastrešil pozíciu projektového a finančného manažéra za ÚÚPaV SR.
Typ nedostatku: Konanie v rozpore s určeným účelom
2024 KA-040/2024/1300 Výkon práv a povinností vyplývajúcich Technickej univerzite v Košiciach zo Zmluvy o spolupráci v oblasti výskumu a vývoja digitálnej transformácie č. 12/2022 a dodatku č. 1 k tejto zmluve Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky
Slobodný prístup k informáciám TUKE nepostupovala v súlade s § 5a zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon o slobode informácií). Metodika merania stavu plnenia (príloha č. 8) nebola zverejnená. Jednotlivé body Dodatku č. 1 k Zmluve o spolupráci týkajúce sa príloh predmetnej Zmluvy neboli zosúladené. Metodika merania stavu plnenia, teda dokument, ktorý mal zásadný význam pre určenie obsahu a rozsahu povinností zmluvných strán počas realizácie projektu, keďže určoval spôsob, akým sa má priebežné plnenie vyhodnocovať nebol zverejnený v CRZ, takže sa jej obsah nemohol uplatňovať ako záväzná zmluvná požiadavka. Reálne prišlo o rozdielnemu výkladu merania stavu projektu pri plnení Zmluvy o spolupráci v znení dodatku č. 1 k Zmluve o spolupráci. TUKE zároveň nepostupovala v súlade s § 7 ods. 3 zákona o finančnej kontrole a audite, keďže finančná operácia bola schválená napriek skutočnosti, že jednotlivé body dodatku č. 1 k Zmluve o spolupráci týkajúce sa príloh predmetnej Zmluvy neboli zosúladené. Zmluva o spolupráci a Dodatku č. 1 k Zmluve o spolupráce akcentom na použitú terminológiu bola nejednoznačná v nadväznosti na termíny a rozsah plnenia a takto nezrozumiteľným spôsobom pripúšťala rôzny výklad pri jej plnení. Metodika merania stavu plnenia, teda dokument, ktorý mal zásadný význam pre určenie obsahu a rozsahu povinností zmluvných strán počas realizácie projektu, keďže určoval spôsob, akým sa má priebežné plnenie vyhodnocovať nebol zverejnený v CRZ SR, takže sa jej obsah nemohol uplatňovať ako záväzná zmluvná požiadavka. Reálne prišlo o rozdielnemu výkladu merania stavu projektu pri plnení Zmluvy o spolupráci v znení dodatku č. 1 k Zmluve o spolupráci. Predmetné nezverejnenie Metodiky merania stavu plnenia malo vplyv aj na hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť použitia finančných prostriedkov s akcentom na problém týkajúci sa prevzatia finálnych výstupov ÚÚPV SR. Kontrolovaný subjekt sa k metodike stavu plnenia dňa 15.04.2025 listom č. 20323/2025 vyjadril, že „do času podpísania Dodatku č. 1 k zmluve o spolupráci v oblasti výskumu a vývoja digitálnej transformácie č. 012/2022 neexistovala žiadna oficiálna metodika hodnotenia stavu plnenia projektu“: Kontrolná skupina NKÚ SR požiadala TUKE o uvedenie, či a akým spôsobom získavala informácie týkajúce sa dobrej/zlej praxe od lídrov v oblasti zavádzania “BIM based building permission” a aplikácií technológií digitálneho dvojčaťa v územnom plánovaní. Kontrolovaný subjekt predložil kontrolnej skupine NKÚ SR nasledovné vyjadrenie: „TUKE v úvodných etapách riešenia projektu podrobne analyzovala prístupy k riešeniu predmetu zmluvy v zahraničí. Výsledkami analýz sa inšpirovala aj pri návrhu riešení pre Slovenskú republiku. Spracovaný koncept riešenia, tak ako ho navrhli riešitelia však v takej šírke a forme spracovania zatiaľ v žiadnej z analyzovaných krajín neexistuje.“ ( zdroj: list č. 13569/2025 zo dňa 24.03.2025) V Stanovisku k pripomienkach ÚÚPaV k finálnym výstupom projektu PoC (zo dňa 20.12.2024) TUKE o. i. uviedla: „Komplexnosť výskumnej úlohy je možné vnímať aj v kontexte toho, že vytvorený funkčný prototyp je jeden z mála systémov celosvetovo, ktorý umožňuje automatizované posúdenie BIM modelov stavieb voči digitálnemu územnému plánu a bol vyvinutý na mieru vznikajúcej legislatívy na Slovensku .....“. Kontrolná skupina NKÚ SR konštatuje, že z predloženej dokumentácie nevyplývalo, že by sa TUKE pri realizácii projektu zaoberala možnosťou využitia skúseností s digitalizáciou stavebného konania iných krajín. Na stretnutí kontrolnej skupiny NKÚ SR s kontrolovaným subjektom dňa 25.03.2025 zástupca TUKE ústne uviedol, že disponuje Analýzou, ktorá sa týka scanov územia, ktorými disponuje/disponoval ÚGKK SR (vypracovanou externou spoločnosťou). Predmetná analýza, podľa vyjadrenia TUKE, nebola poskytnutá ÚÚPV SR vzhľadom na povinnosť mlčanlivosti zo strany TUKE. Kontrolná skupina NKÚ SR požiadala TUKE o predloženie predmetnej Analýzy. TUKE podľa jej vyjadrenia „nedisponuje predmetnou analýzou vypracovanou externou spoločnosťou pre ÚGKK SR, táto analýza nebola predmetom Zmluvy o spolupráci v oblasti výskumu a vývoja digitálnej transformácie č. 12/2022, ani jedným z výstupov projektu, ktoré by na základe požiadavky Technickej univerzity v Košiciach vypracovali tretie strany. Táto analýza je zo strany NKÚ požadovaná v dôsledku osobnej kontroly NKÚ na Technickej univerzite v Košiciach v marci 2025 a vyjadrenia prizvaného zamestnanca univerzity, avšak predmetná analýza bola zamestnancovi zaslaná mimo jeho pracovného vzťahu s univerzitou, v rámci neformálnej komunikácie s tretími stranami.“.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu Porušený predpis: 211/2000 Z.z.
2024 KA-039/2024/1110 Integračná politika štátu Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Riadiaci výbor nevykonával koordináciu plnenia úloh vyplývajúcich z implementácie aktuálnej integračnej a migračnej politiky vrátane monitorovania vecného plnenia úloh v kontrolovanom období. Jedna z možných príčin nerealizovania uvedenej činnosti mohla spočívať v nejasnom vymedzení tejto úlohy, keďže štatút nestanovil jej jednoznačný rozsah a formu. Ďalej bolo zistené, že odborné pracovné skupiny, ktoré mali vzniknúť v zmysle štatútu Riadiaceho výboru a poskytovať mu informácie a súčinnosť, neboli vytvorené. Vzhľadom na komplexnosť problematiky migračnej a integračnej politiky ako aj náročnosť koordinačných a hodnotiacich aktivít tak mohli v tom čase nezriadené pracovné skupiny predstavovať dôležitý prvok pri tvorbe týchto hodnotení.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
2024 KA-039/2024/1110 Integračná politika štátu Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Dokument migračná politika ako aj uznesenie vlády nestanovili podmienky pre účinné monitorovanie opatrení, nešpecifikovalo formu a spôsob vyhodnocovania, ponechávalo autonómnosť dotknutým subjektom pri rozpracovaní úloh ako aj ich hodnotení. Takto formulované predpoklady spôsobili, že ministerstvo nemalo dosah na úroveň rozpracovania dokumentu do akčných plánov jednotlivých ministerstiev a ďalších zainteresovaných inštitúcií. Rovnako tak nemalo kompetenciu vynútiť plnenie opatrení na úrovni iného rezortu a tým ovplyvniť kvalitu jednotlivých odpočtov. Správa o migračnej politike vo výsledku predstavovala súhrn čiastkových správ jednotlivých zainteresovaných strán, pričom samotný rozsah a kvalitu odpočtov nebolo možné koordinovať a v prípade potreby ovplyvniť. MV SR tak ako autor a gestor stratégie nemalo praktický dosah na jej plnenie.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
2024 KA-039/2024/1110 Integračná politika štátu Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Posúdením spôsobu hodnotenia plnenia cieľov a opatrení, vyplývajúcich z integračnej politiky, bolo zistené, že k jednotlivým úlohám bol v kontrolovanom období uvádzaný popis v podobe realizovanej činnosti. Tento prehľad predstavoval informatívny štatistický súhrn vykonaných úloh, avšak bez ich kvalitatívneho posúdenia. Tým, že súčasťou hodnotení nebolo posúdenie, či sa podarilo splniť cieľ, čo vyplývalo okrem iného z absencie merateľných ukazovateľov pri stanovení úloh, nebolo možné vyhodnotiť, či a akým spôsobom realizované činnosti prispeli k plneniu stratégie s následným dopadom na úroveň integrácie.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
2024 KA-039/2024/1110 Integračná politika štátu Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Stanovením všeobecných postupov pre implementáciu opatrení v dokumente migračná politika bez uvedenia konkrétnej zodpovednosti nebolo zabezpečené, že všetky stanovené priority budú prevzaté a rozpracované kompetentnými orgánmi. Pri prioritách nebola stanovená minimálna zodpovednosť v podobe špecifikácie gestora úlohy, rozsah prevzatých úloh a úroveň ich rozpracovania v akčných plánoch bola výlučne na rozhodnutí dotknutých orgánov. Takto formulované predpoklady pre implementáciu na jednej strane ponechali príslušným rezortom samostatnosť v rozhodovaní, zároveň však obmedzili možnosť ovplyvniť a koordinovať výslednú podobu akčných plánov, ktoré boli pre napĺňanie politiky dôležité. Takýto postup zároveň vytváral riziko, že bližšie rozpracovanie priorít a opatrení bez nutnej koordinácie bude nedostatočné resp. v podobe, ktorú bude možné vyhodnocovať formálne.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
2024 KA-039/2024/1110 Integračná politika štátu Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Akčný plán Integračnej politiky MV SR nepredstavoval dokument, ktorý by adekvátne transformoval Integračnú politiku na podmienky ministerstva, a to spôsobom, zaručujúcim jej napĺňanie v stanovenom rozsahu. MV SR nerozpracovalo do akčného plánu všetky opatrenia, v ktorých bolo určené ako zodpovedný subjekt. Úlohy neboli v akčnom pláne rozpracované podľa oblastí, na základe ktorých by bolo možné identifikovať ich nadväznosť na hlavný dokument. Nemali tiež formulované merateľné ukazovatele a indikátory, podľa ktorých bolo možné hodnotiť úroveň ich plnenia resp. neplnenia. Absencia týchto ukazovateľov bola kľúčová najmä pri úlohách, ktoré boli formulované všeobecne, ako rozvíjanie spolupráce, aktívna účasť a podpora dialógu, realizácia preventívnych a vzdelávacích aktivít. Úlohy akčného plánu z roku 2014 tiež nemali stanovené konkrétne termíny pre realizáciu.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
2024 KA-039/2024/1110 Integračná politika štátu Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Akčný plán bol rozpracovaný do podoby, ktorá nešpecifikovala konkrétne úlohy s jasným časovým vymedzením, neuvádzala ciele, prípadne požadovaný stav, ktorý sa mal vykonávaním týchto aktivít dosiahnuť, ako aj merateľné ukazovatele, podľa ktorých by bolo možné posúdiť úroveň implementácie. Takýto postup neumožňoval vykonávať jednoznačnú a koordinovanú činnosť so zámerom cielenej kvalitatívnej zmeny v konkrétnych oblastiach. Absencia ukazovateľov zároveň neumožňovala merať úroveň vykonávaných aktivít, a tým poskytovať spätnú väzbu o správnosti prípadne nedostatočnosti realizovaných krokov ako aj ich o skutočnom vplyve na sledovanú oblasť.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
2024 KA-039/2024/1110 Integračná politika štátu Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Stratégia pracovnej mobility cudzincov v SR mala zadefinovaný systém monitorovania a hodnotenia jej realizácie. Nakoľko za celú dobu platnosti stratégie nebola požiadavka vyhodnotenia plnenia opatrení, zadefinovaný systém jej monitorovania a hodnotenia nebol nikdy realizovaný a mal tak len formálny charakter. Nevyhodnocovaním efektivity opatrení realizovaných v rámci stratégie nepostupoval kontrolovaný subjekt v zmysle Metodiky a inštitucionálneho rámca tvorby verejných stratégií schválenej vládou SR. Analýza dosahovaných výsledkov vo veciach, ktoré sú v pôsobnosti ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnych orgánov je pritom aj legislatívna požiadavka definovaná zákonom č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
2024 KA-039/2024/1110 Integračná politika štátu Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Napriek tomu, že úloha rozpracovať Integračnú politiku SR do akčných plánov nebola uznesením vlády č. 405 z 05.09.2018 zrušená, ministerstvo od roku 2017 nevypracovalo akčný plán, ktorý by definoval ciele a opatrenia vyplývajúce z Integračnej politiky SR. Systém monitoringu a vyhodnocovania plnenia opatrenia slúži k priebežnému vyhodnocovaniu postupu realizácie cieľov stanovených v strategickom dokumente. V podmienkach ministerstva neboli opatrenia vyhodnocované a aktualizované podľa stavu ich plnenia. Absencia týchto činností mala vplyv na to, že platný strategický dokument Integračná politika SR mal formálny charakter bez zásadnejšieho vplyvu na formovanie integračnej politiky.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
2024 KA-033/2024/1032 Úhradové mechanizmy vo vybranej zdravotnej starostlivosti poskytovanej na základe verejného zdravotného poistenia Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
Tým, že kontrolovaný subjekt nepreukázal písomné oznámenia o výsledku vyhodnotenia PRUZZ Nemocnice sv. Michala a FNsP F. D. Roosevelta Banská Bystrica v 2. kvartáli 2019 a UNB v 3. kvartáli 2019, nedodržal zmluvné podmienky ustanovené v Prílohe č. 5 bod III zmluvy o poskytovaní ZS.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
2024 KA-033/2024/1032 Úhradové mechanizmy vo vybranej zdravotnej starostlivosti poskytovanej na základe verejného zdravotného poistenia Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
VšZP nepostupovala v súlade s § 7 ods. 4 písm. b) a c) zákona o zdravotných poisťovniach, pretože nevytvárala poradie PZS podľa ich úspešnosti pri plnení kritérií podľa § 7 ods. 4 písm. a) predmetného zákona a pri uzatváraní zmlúv nezohľadňovala poradie PZS vytvorené podľa ich úspešnosti.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť Porušený predpis: 581/2004 Z.z.
2024 KA-033/2024/1032 Úhradové mechanizmy vo vybranej zdravotnej starostlivosti poskytovanej na základe verejného zdravotného poistenia Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
Kontrolovaný subjekt VšZP nepostupoval v súlade s Vyhláškou MZ SR č. 100/2023 Z. z., tým že nedodržal percento výdavkov určené pre jednotlivé typy ZS z celkovej sumy výdavkov určenej na ZS v rozpočte. Percento výdavkov nedodržal kontrolovaný subjekt pre 3 typy ZS, a to pre všeobecnú ZS, špecializovanú ambulantnú ZS a inú ZS.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
2024 KA-033/2024/1032 Úhradové mechanizmy vo vybranej zdravotnej starostlivosti poskytovanej na základe verejného zdravotného poistenia Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
Tým, že VšZP nenaplnila plánovanú výšku súboru úsporných opatrení č. L1, L2, ÚZS5 a SVLZ3 v rôznych oblastiach ZS v sume 27 mil. eur nedodržala RJA zo dňa 03.07.2024 a prílohy č. 2 „Zoznam mitigačných opatrení VšZP, a.s.“ tohto rozhodnutia.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
2024 KA-033/2024/1032 Úhradové mechanizmy vo vybranej zdravotnej starostlivosti poskytovanej na základe verejného zdravotného poistenia Nemocnica s poliklinikou Prievidza
Zákon o slobodnom prístupe k informáciám bol porušený, keď dodatky k zmluvám o poskytovaní zdravotnej starostlivosti neboli zverejnené v centrálnom registri zmlúv.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu Porušený predpis: 211/2000 Z.z.
2024 KA-033/2024/1032 Úhradové mechanizmy vo vybranej zdravotnej starostlivosti poskytovanej na základe verejného zdravotného poistenia Nemocnica Alexandra Wintera n.o.
V období od 01.01.2019 až do konca septembra 2024 NAW z celkového počtu 94 uzatvorených dodatkov k zmluvám o poskytovaní zdravotnej starostlivosti so zdravotnými poisťovňami nezverejnila v CRZ 29 dodatkov. Tým NAW nepostupovala v zmysle ustanovenia § 5a zákona o slobodnom prístupe k informáciám v nadväznosti na čl. VIII bod 8.1 internej smernice č. 02/2014 O sprístupňovaní informácií a zverejňovaní zmlúv, faktúr a objednávok.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu Porušený predpis: 211/2000 Z.z.