Kontrolné zistenia

Konkrétne nedostatky kontrolovaných subjektov zistené v rámci kontrolných akcií.

Rok Číslo KA Názov KA Subjekt
Zistenie
2015 KA-001/2015/1030 Obmena výzbroje, techniky a správnosť postupov pri správe majetku. Bytová agentúra rezortu ministerstva obrany
Kontrolná skupina zistila, že podľa LV č. 9505 kontrolovaný subjekt má v správe pozemok s celkovou rozlohou 14 286 m2. V rámci investičnej akcie „Oplotenie ubytovne Bratislava, Pri Šajbách 12“ realizovanej v roku 2013 a 2014 bola oplotená len plocha o výmere 10 086 m2. Ostatná plocha o výmere 4 200 m2, ktorú tvorí aj parkovisko a trávnatá plocha (na LV vedené ako zastavané plochy a nádvoria), je voľne prístupná a využívajú ju ako verejnosť – na voľno časové aktivity, na parkovanie vozidiel alebo na skrátenie pešej cesty k zastávkam MHD, tak aj Dopravný podnik mesta Bratislava – ako oddychové parkovisko autobusov, čím môže prísť, resp. prichádza k jej znehodnoteniu. Toto nie je v súlade s ustanovením § 3 ods. 2 zákona č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o správe majetku štátu“), podľa ktorého správca je oprávnený a povinný majetok štátu užívať na plnenie úloh v rámci predmetu činnosti alebo v súvislosti s ním, nakladať s ním podľa tohto zákona, udržiavať ho v riadnom stave, využívať všetky právne prostriedky na jeho ochranu a dbať, aby nedošlo najmä k jeho poškodeniu, strate, zneužitiu alebo zmenšeniu.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť Porušený predpis: 278/1993 Z.z.
2015 KA-001/2015/1030 Obmena výzbroje, techniky a správnosť postupov pri správe majetku. Bytová agentúra rezortu ministerstva obrany
Kontrolou inventarizácia účtu 112 - PHM v nádrži kontrolná skupina zistila nasledovné skutočnosti: - Služobné motorové vozidlo s EČV TN981CJ vykázalo nadspotrebu PHM za 54,14 eur - Služobné motorové vozidlo s EČV TN679CA vykázalo nadspotrebu PHM za 382,97 eur - Služobné motorové vozidlo s EČV TN980CJ vykázalo nadspotrebu PHM za 150,17 eur - Služobné motorové vozidlo s EČV TN347CU vykázalo nadspotrebu PHM za 548,16 eur Celková nadspotreba PHM v roku 2013 bola za 1 135,44 eur. Túto sumu BARMO zaúčtovalo na účet 501119 – Nadspotreba PHM a pripočítalo ju k daňovému základu. Kontrolou inventarizácia účtu 112 - PHM v nádrži kontrolná skupina zistila, tak ako v roku 2013, nadspotrebu. Normy spotreby pohonných látok boli stanovené podľa technických preukazov konkrétnych vozidiel. Problematika noriem PHM a ich prekročenia nebola a nie je v organizácii riešená ani škodovou komisiou ani v rámci interných právnych aktov.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
2015 KA-001/2015/1030 Obmena výzbroje, techniky a správnosť postupov pri správe majetku. Bytová agentúra rezortu ministerstva obrany
Inventarizácia majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzku k 31.12.2013 bola vykonaná na základe Interného nariadenia riaditeľa BARMO – inventarizácia za rok 2013 z 27.11.2013. Formálnou kontrolou inventarizačných súpisov kontrolná skupina zistila, že v niektorých prípadoch neboli termíny stanovené týmto nariadením dodržiavané (napr. pri Inventarizácii finančného majetku, záväzkov a pohľadávok). V inventarizačnom zápise kontrolná skupina zistila pri účte 031 pozemky rozdiel medzi sumou uvedenou v inventarizačnom zápise a sumou uvedenou v hlavnej knihe k 31.12.2013. V inventarizačnom zápise bola uvedená suma 2 031 708,68 eur a to aj v stave z účtovnej evidencie, aj v skutočnom stave zistenom pri inventarizácii a inventarizačný rozdiel tvoril sumu 0,00 eur. V hlavnej knihe bola vedená hodnota pozemkov v sume 2 013 708,68 eur. K rozdielu prišlo pri uvádzaní hodnoty a to tým, že boli nesprávne uvedené sumy v inventarizačnom zápise. Z uvedeného vyplýva, že tento účet bol inventarizovaný iba formálne a nesprávne. Kontrolná skupina zistila, že v niektorých inventúrnych súpisoch (napr. Inventúrny súpis dokladov prírastkov a úbytkov od ukončenia fyzickej inventúry do 31.12.2013, Inventúrny súpis nehnuteľného majetku v príspevkovej organizácii BARMO k 31.12.2013, Súpis pozemkov v užívaní, atď.) neboli uvedené všetky zákonom predpísané údaje, ktoré musí inventúrny súpis obsahovať. Išlo o nesprávne uvedenie sídla organizácie, nesprávne a chýbajúce časové, vecné a miestne údaje o priebehu inventarizácie. Tým nebolo dodržané ustanovenia § 30 ods. 2 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“). Inventarizácia majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzku k 31.12.2014 bola vykonaná na základe Interného nariadenia riaditeľa BARMO – inventarizácia za rok 2014 zo 17.11.2014. Kontrolou inventarizačných súpisov bolo zistené, že v niektorých prípadoch neboli dodržiavané termíny stanovené týmto nariadením (napr. Inventarizácia finančného majetku, záväzkov a pohľadávok, Inventúrny súpis o uskutočnení dokladovej inventarizácie účtu 042 – obstaranie dlhodobého hmotného majetku). Kontrolná skupina zistila, že v niektorých inventúrnych súpisoch (napr. Inventúrny súpis peňažných prostriedkov vedených na bankovom účte, Inventúrny súpis pohľadávok, Inventúrny súpis záväzkov, atď.) neboli uvedené všetky potrebné údaje, ktoré musí inventúrny súpis obsahovať a tým nebolo dodržané ustanovenia § 30 ods. 2 zákona o účtovníctve.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
2015 KA-001/2015/1030 Obmena výzbroje, techniky a správnosť postupov pri správe majetku. Bytová agentúra rezortu ministerstva obrany
Bolo zistené, že krycí list výkazu ziskov a strát nebol vypracovaný podľa aktuálne platnej Prílohy č.2 k opatreniu č. MF/25755/2007-31.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť Porušený predpis: MF/25755/2007-31
2015 KA-001/2015/1030 Obmena výzbroje, techniky a správnosť postupov pri správe majetku. Bytová agentúra rezortu ministerstva obrany
Kontrolná skupina zistila, že krycí list súvahy nebol vypracovaný podľa vzoru, predpísaného v aktuálne platnej Prílohe č. 1 k opatreniu č. MF/25755/2007-31.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu Porušený predpis: MF/25755/2007-31
2015 KA-001/2015/1030 Obmena výzbroje, techniky a správnosť postupov pri správe majetku. Bytová agentúra rezortu ministerstva obrany
Vzhľadom k tomu, že organizácia neúčtovala výnosy a náklady v ekonomickej rozpočtovej klasifikácii, nebolo možné v časovom horizonte kontroly, rekonštruovať celé účtovníctvo a kvalifikovať a kvantifikovať rozdiely v plnení rozpočtu príjmov a výdavkov, ktorý bol prebytkový a výnosov a nákladov, kde bola vykázaná strata, ktorá bola vyššia ako výška odpisov príslušného majetku. Kontrolná skupina zistila, že nárast prostriedkov na bankových účtoch spojených s predajom majetku bol spôsobený skutočnými platbami za hmotný majetok predaný v minulosti na splátky a prejavil sa v plnení rozpočtu príjmov a výdavkov ako bežné splátky za celú databázu dlžníkov oproti plneniu rozpočtu výnosov a nákladov, kde vstupuje do tržieb iba suma predajných cien nehnuteľného majetku zo zmlúv uzatvorených v bežnom roku. Organizácia v kontrolovanom období netvorila rezervný fond ani o ňom neúčtovala z dôvodu dlhodobej straty. V rokoch 2011 až 2014 hospodárila so stratou, viac ako 50 % nákladov bolo pokrytých tržbami a zároveň nebola v rokoch 2013 a 2014 zapojená na štátny rozpočet príspevkom. V zmysle ustanovenia § 21 ods. 2 zákona o rozpočtových pravidlách nespĺňala kritériá na existenciu príspevkovej organizácie, ktoré určujú, že príspevková organizácia je právnická osoba štátu, obce a vyššieho územného celku, ktorej menej ako 50 % výrobných nákladov je pokrytých tržbami, a ktorá je na štátny rozpočet, rozpočet obce alebo na rozpočet vyššieho územného celku zapojená príspevkom. Na základe týchto skutočností organizácia BARMO nespĺňala zákonné požiadavky na hospodárenie ako príspevková organizácia.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu Porušený predpis: 523/2004 Z.z.
2015 KA-001/2015/1030 Obmena výzbroje, techniky a správnosť postupov pri správe majetku. Bytová agentúra rezortu ministerstva obrany
Organizácia mala určený vzťah so zriaďovateľom v roku 2014 na základe listov MO SR: • č. SEEK-36-34/2014 z 3. júla 2014 s určením odvodu z odpredaja nehnuteľného majetku v správe organizácie vo výške 3 416 245,00 eur s tým, že termín a výška odvodu budú spresnené. List už bol adresovaný na sídlo organizácie Pri Šajbách 12, Bratislava. Termín doručenia nebol zistený; na liste sa nenachádzala prezenčná pečiatka a nebol evidovaný ani v knihe došlej pošty. • č. SEEK-36-34-1/2014 z 19. decembra 2014, ktorým bol tento odvod určený vo výške 0,00 eur. List bol adresovaný na sídlo organizácie Pri Šajbách 12, Bratislava a bol doručený 29. decembra 2014. Súčasťou týchto rozpisov záväzných ukazovateľov pre príspevkovú organizáciu nebol súhrn úloh a činností, ktoré mala príspevková organizácia v súlade s predmetom svojej činnosti v príslušnom rozpočtovom roku zabezpečiť, tak ako to ukladal § 9 ods. 4 písm. f) zákona o rozpočtových pravidlách. Organizácia tak nemohla efektívne plánovať ani hospodáriť, pretože nemala vedomosť o výške príspevku, odvodu, resp. nemala stanovené hlavné úlohy zo strany zriaďovateľa. Nemohla tým dodržať ustanovenie § 24 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách, ktoré ukladá, že príspevková organizácia hospodári podľa svojho rozpočtu nákladov, výnosov a výsledku hospodárenia. Jej rozpočet zahŕňa aj príspevok z rozpočtu zriaďovateľa a prostriedky prijaté od iných subjektov. Podľa výkazu FIN 1 - 12 k 31.12.2013, resp. 2014 skutočné plnenie rozpočtu príjmov a výdavkov vykazovala organizácia v rokoch 2013 a 2014 prebytok. Organizácia účtovala iba o výnosoch a nákladoch bez analytického členenia podľa ekonomickej rozpočtovej klasifikácie. Podľa hospodárskeho výsledku bola v strate v obidvoch rokoch. Napriek tomu vznikol prírastok na bankových účtoch, na ktorých organizácia kumulovala prostriedky za odpredaj spravovaného majetku. Z tohto prírastku bola sanovaná časť straty z hospodárenia v bežných rokoch, ktorá bola spôsobená obstaraním nehnuteľného majetku, jeho opravami a údržbou v súlade s ustanovením § 24 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách, pričom v oboch kontrolovaných rokoch bolo použitie týchto prostriedkov nižšie ako celkové náklady na obstaranie hmotného majetku, jeho opravy, údržbu a technické zhodnotenie. Podľa ustanovenia § 24 ods. 7 zákona o rozpočtových pravidlách príspevková organizácia uhrádza náklady na prevádzku, opravy a údržbu hmotného majetku, ako aj na obstaranie hmotného a nehmotného majetku z vlastných zdrojov a z príspevku od zriaďovateľa, pričom vlastné zdroje používa prednostne. Zriaďovateľ poskytuje príspevkovej organizácii príspevok na prevádzku v takej výške, aby jej rozpočet bol vyrovnaný, čo sa v tomto prípade neudialo.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť Porušený predpis: 523/2004 Z.z.
2015 KA-001/2015/1030 Obmena výzbroje, techniky a správnosť postupov pri správe majetku. Bytová agentúra rezortu ministerstva obrany
Organizácia mala určený vzťah so zriaďovateľom v roku 2013 na základe listov MO SR: • č. SEFIN-101-1/2013 z 22. januára 2013 s určením odvodu z odpredaja nehnuteľného majetku v správe organizácie vo výške 4 640 720,00 eur. Termín odvodu bol stanovený do 16. decembra 2013. List bol adresovaný na sídlo organizácie Inovecká 7, Trenčín a bol doručený dňa 28.01.2013. • č. SEEK-75-80/2013 zo 16. decembra 2013, ktorým bol tento odvod určený vo výške 0,00 eur. List bol adresovaný na sídlo organizácie Inovecká 7, Trenčín a bol doručený dňa 30. decembra 2013. Súčasťou týchto rozpisov záväzných ukazovateľov pre príspevkovú organizáciu nebol súhrn úloh a činností, ktoré mala príspevková organizácia v súlade s predmetom svojej činnosti v príslušnom rozpočtovom roku zabezpečiť, tak ako to ukladal § 9 ods. 4 písm. f) zákona č. 523/2004 o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách). Podľa dodatku č. 6 k zriaďovacej listine č. KaMO-4255/2013 z 19. septembra 2013 sa zmenilo sídlo organizácie do Bratislavy, pričom nebola stanovená presná adresa. Tento dodatok sa stal účinným v deň vydania. V zmysle týchto právnych aktov si organizácia nesplnila odvod vo výške 4 640 720,00 eur v zmysle listu č. SEFIN-101-1/2013 z 22. januára 2013, pretože posledný deň určený pre realizáciu odvodu uplynul pred doručením odpustenia tohto odvodu. De jure nemal byť tento list ani účinný, tak ako bol doručený, pretože sídlo organizácie bolo iné, ako na adrese rozpisu záväzných ukazovateľov, čo zriaďovateľ mal a musel vedieť. Neúplne definované sídlo organizácie nebolo v súlade s ustanovením §21 ods. 9 písm. b) zákona o rozpočtových pravidlách a organizácia mala tento nesúlad oznámiť zriaďovateľovi.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť Porušený predpis: 523/2004 Z.z.
2016 KA-001/2016/1140 Účinnosť verejných prostriedkov vynaložených na komunálne služby Obec Staškov
V kontrolovanom období obec organizovane nezisťovala a nevyhodnocovala spokojnosť svojich obyvateľov s poskytovanými komunálnymi službami, ani nesledovala jej vývoj, keďže takýto prieskum nebol ani zadefinovaný ako cieľ v programovom rozpočte. Spokojnosť obyvateľov obce s poskytovanými komunálnymi službami nebola ani hlavným strategickým zámerom obce, ani sa nevyskytla ako merateľný ukazovateľ v žiadnom z kontrolovaných programov programového rozpočtu.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
2016 KA-001/2016/1140 Účinnosť verejných prostriedkov vynaložených na komunálne služby Obec Staškov
Zverejnený nebol aktuálny POH obce. Monitorovacie a hodnotiace správy programového rozpočtu neboli obcou v kontrolovanom období zverejňované. PHSR a POH neboli obcou monitorované, ani hodnotené, takže o ich plnení, resp. neplnení obec ani neinformovala.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
2016 KA-001/2016/1140 Účinnosť verejných prostriedkov vynaložených na komunálne služby Obec Staškov
Hlavným zámerom POH obce bolo do roku 2015 zvýšiť podiel separovaných odpadov v rámci komunálnych odpadov na úroveň 35 %. Z údajov predložených obcou o množstvách komunálneho odpadu podľa jednotlivých druhov vyplýva, že obec tento cieľ určený POH nesplnila. Podiel vyseparovaného odpadu na celkovom komunálnom odpade dosiahol v roku 2015 hodnotu 16,32 %, čo bolo o 18,68 % menej ako stanovoval cieľ. Cieľ obce tak bol plnený na 46,63 %, čo z hľadiska hodnotiacich kritérií kontroly predstavuje neúčinné použitie verejných prostriedkov a v prípade tohto zámeru aj neúčinný POH.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
2016 KA-001/2016/1140 Účinnosť verejných prostriedkov vynaložených na komunálne služby Obec Staškov
V prípadoch, keď hodnotením programových rozpočtov bolo zistené neplnenie stanovených cieľov, obec túto skutočnosť žiadnym spôsobom v komentári nezdôvodnila a reálne žiadne nápravné opatrenia neprijala. Predmetné správy obsahovali v niektorých prípadoch informácie o plánovaných hodnotách merateľných ukazovateľov, ktoré však nezodpovedali schválenej očakávanej skutočnosti. Skutočne dosiahnuté hodnoty tak vtedy boli porovnávané s chybnými údajmi, v dôsledku čoho boli výsledky takého hodnotenia skreslené.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
2016 KA-001/2016/1140 Účinnosť verejných prostriedkov vynaložených na komunálne služby Obec Staškov
V prípade rozpočtových rokov 2012 a 2013 nebolo monitorovanie plnenia programov obce realizované vôbec, čím obec nepostupovala podľa ustanovenia § 12 ods. 2 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, podľa ktorého obce hospodária s rozpočtovými prostriedkami podľa schváleného rozpočtu a počas roka monitorujú plnenie programov obce.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
2016 KA-001/2016/1140 Účinnosť verejných prostriedkov vynaložených na komunálne služby Obec Staškov
Monitorovanie plnenia programov obce bolo v kontrolovanom období realizované iba v rozpočtovom roku 2014 a 2015. Podľa príslušných monitorovacích správ bolo vykonané v prípade rozpočtového roku 2014 dňa 11.12.2014 a v prípade rozpočtového roka 2015 dňa 28.10.2015, hoci správa deklarovala jeho vykonanie k 30. júnu 2015. Obec tým nepostupovala podľa Praktického a konkrétneho manuálu pre tvorbu programových štruktúr na úrovni miestnej a regionálnej územnej samosprávy, podľa ktorého sa monitorovanie vykonáva jedenkrát počas rozpočtového roka k 30. júnu. V týchto monitorovacích správach obec hodnotila len finančné čerpanie jednotlivých programov, no nie priebežné dosahovanie určených zámerov a cieľov. Navyše obec vykonávala monitorovanie až koncom príslušných rozpočtových rokov, čím bolo povrchné a formálne.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
2016 KA-001/2016/1140 Účinnosť verejných prostriedkov vynaložených na komunálne služby Obec Staškov
Obec v kontrolovanom období priebežne nesledovala (nemonitorovala) a žiadnym spôsobom nevyhodnocovala plnenie zámerov a cieľov stanovených v POH. Pôvodný aj aktuálne platný PHSR obce neboli v kontrolovanom období monitorované ani vyhodnocované, čím obec nepostupovala podľa ustanovenia § 12 písm. b) zákona o podpore regionálneho rozvoja, podľa ktorého obec vo svojej pôsobnosti na účely podpory regionálneho rozvoja pravidelne monitoruje svoj PHSR a každoročne vyhodnocuje jeho plnenie a podľa toho istého ustanovenia zákona účinného od 1. januára 2015 zasiela každoročne do 31. mája príslušnému vyššiemu územnému celku správu o jeho plnení. Nemonitorovanie a nehodnotenie príslušného PHSR negatívne ovplyvňuje plnenie stanovených opatrení a aktivít.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu Porušený predpis: 539/2008 Z.z.
2016 KA-001/2016/1140 Účinnosť verejných prostriedkov vynaložených na komunálne služby Obec Staškov
Vážnym nedostatkom programových rozpočtov obce boli merateľné ukazovatele, pomocou ktorých sa malo hodnotiť a kontrolovať ich plnenie, a teda aj účinnosť prostriedkov vynaložených na komunálne služby. V drvivej väčšine boli buď nesprávne určené, logicky nesúviseli s cieľmi, ktoré mali merať, boli nedostatočné, alebo nemali určenú cieľovú hodnotu, prípadne neboli vôbec určené.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
2016 KA-001/2016/1140 Účinnosť verejných prostriedkov vynaložených na komunálne služby Obec Staškov
Všetky ciele preverených programov a podprogramov boli výstupovo orientované, zamerané na kvantitu a nie na kvalitu. Obec tak ani v jednom zo svojich programov nedodržala logický rámec, keďže im chýbali výsledkovo orientované ciele pomáhajúce splniť zámery programov. Ciele niektorých podprogramov boli vo vzťahu k určeným zámerom nedostatočné.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
2016 KA-001/2016/1140 Účinnosť verejných prostriedkov vynaložených na komunálne služby Obec Staškov
Obec pri formulovaní väčšiny preverených programov a podprogramov nedodržala zásady správneho programového rozpočtovania. Okrem niektorých výnimiek boli všetky zámery programov a najmä podprogramov nesprávne formulované ako ciele, popisujúce konkrétne činnosti, služby zabezpečované obcou, či výstup týchto činností a nie ako budúci želaný stav. Boli príliš konkrétne a úzko špecifikované. Neboli formulované ako výzva. Niektoré zámery boli úplne totožné (formulované rovnako) s cieľmi, ktoré ich mali bližšie konkretizovať a rozviesť.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
2016 KA-001/2016/1140 Účinnosť verejných prostriedkov vynaložených na komunálne služby Obec Staškov
Všetky preverené programy a podprogramy sa mali splniť v priebehu jedného kalendárneho roka, a to aj také projekty ako vybudovanie zberného dvora a revitalizácia verejných priestranstiev v obci. Tieto dva projekty nemali určené žiadne časové harmonogramy realizácie. Hlavné programy a podprogramy upravujúce preverované komunálne služby, resp. činnosti a aktivity vedúce k ich naplneniu sa rok čo rok opakovali, ostávali prakticky bez zmeny s rovnakými cieľmi. Z časového hľadiska tak v oblasti komunálnych služieb programový rozpočet obce obsahoval časovo neohraničené programy.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
2016 KA-001/2016/1140 Účinnosť verejných prostriedkov vynaložených na komunálne služby Obec Staškov
Obec pri zostavovaní svojho programového rozpočtu nedodržala v oblasti komunálnych služieb správnu logickú programovú štruktúru. Niektoré komunálne služby boli riešené vo viacerých programoch, či podprogramoch začlenených do rozdielnych programov. Iné komunálne služby (údržba verejnej zelene, údržba miestneho cintorína s domom smútku) neboli v programovom rozpočte obsiahnuté vôbec. Takéto zoskupenie činností jednotlivých komunálnych služieb do viacerých programov zneprehľadňovalo programový rozpočet ako celok a narúšalo logický rámec jednotlivých programov.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie