Detail kontrolnej akcie

Pravidelne aktualizovaný zoznam prebiehajúcich kontrol NKÚ SR a ich doterajšie čiastočné výsledky.

Evidenčné číslo:
KA-039/2024/1110
Názov:
Integračná politika štátu
Účel kontrolnej akcie:
Účelom medzinárodnej kontroly je preveriť, či verejná politika v oblasti migrácie, so špecifickým zameraním na integráciu, je kompetentnými orgánmi nastavená a vykonávaná tak, že vytvára vhodné podmienky pre úspešné začlenenie cudzincov do spoločnosti.
Stav KA:
Schválená v RPKČ
Správa o výsledku kontroly:
Integračná politika štátu.pdf (644544)

Podať príspevok ku kontrolnej akcii

Subjekty

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky

IČO
00681156
Sídlo
Špitálska 4-6, 81643 Bratislava-Staré Mesto
Kontrolované obdobie
2021 - 2023
Stav kontroly
Pripravovaná

Zistenia

Napriek tomu, že úloha rozpracovať Integračnú politiku SR do akčných plánov nebola uznesením vlády č. 405 z 05.09.2018 zrušená, ministerstvo od roku 2017 nevypracovalo akčný plán, ktorý by definoval ciele a opatrenia vyplývajúce z Integračnej politiky SR. Systém monitoringu a vyhodnocovania plnenia opatrenia slúži k priebežnému vyhodnocovaniu postupu realizácie cieľov stanovených v strategickom dokumente. V podmienkach ministerstva neboli opatrenia vyhodnocované a aktualizované podľa stavu ich plnenia. Absencia týchto činností mala vplyv na to, že platný strategický dokument Integračná politika SR mal formálny charakter bez zásadnejšieho vplyvu na formovanie integračnej politiky.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Stratégia pracovnej mobility cudzincov v SR mala zadefinovaný systém monitorovania a hodnotenia jej realizácie. Nakoľko za celú dobu platnosti stratégie nebola požiadavka vyhodnotenia plnenia opatrení, zadefinovaný systém jej monitorovania a hodnotenia nebol nikdy realizovaný a mal tak len formálny charakter. Nevyhodnocovaním efektivity opatrení realizovaných v rámci stratégie nepostupoval kontrolovaný subjekt v zmysle Metodiky a inštitucionálneho rámca tvorby verejných stratégií schválenej vládou SR. Analýza dosahovaných výsledkov vo veciach, ktoré sú v pôsobnosti ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnych orgánov je pritom aj legislatívna požiadavka definovaná zákonom č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Akčný plán bol rozpracovaný do podoby, ktorá nešpecifikovala konkrétne úlohy s jasným časovým vymedzením, neuvádzala ciele, prípadne požadovaný stav, ktorý sa mal vykonávaním týchto aktivít dosiahnuť, ako aj merateľné ukazovatele, podľa ktorých by bolo možné posúdiť úroveň implementácie. Takýto postup neumožňoval vykonávať jednoznačnú a koordinovanú činnosť so zámerom cielenej kvalitatívnej zmeny v konkrétnych oblastiach. Absencia ukazovateľov zároveň neumožňovala merať úroveň vykonávaných aktivít, a tým poskytovať spätnú väzbu o správnosti prípadne nedostatočnosti realizovaných krokov ako aj ich o skutočnom vplyve na sledovanú oblasť.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

IČO
00151866
Sídlo
Pribinova 2, 81272 Bratislava-Staré Mesto
Kontrolované obdobie
2021 - 2023
Stav kontroly
Pripravovaná

Zistenia

Akčný plán Integračnej politiky MV SR nepredstavoval dokument, ktorý by adekvátne transformoval Integračnú politiku na podmienky ministerstva, a to spôsobom, zaručujúcim jej napĺňanie v stanovenom rozsahu. MV SR nerozpracovalo do akčného plánu všetky opatrenia, v ktorých bolo určené ako zodpovedný subjekt. Úlohy neboli v akčnom pláne rozpracované podľa oblastí, na základe ktorých by bolo možné identifikovať ich nadväznosť na hlavný dokument. Nemali tiež formulované merateľné ukazovatele a indikátory, podľa ktorých bolo možné hodnotiť úroveň ich plnenia resp. neplnenia. Absencia týchto ukazovateľov bola kľúčová najmä pri úlohách, ktoré boli formulované všeobecne, ako rozvíjanie spolupráce, aktívna účasť a podpora dialógu, realizácia preventívnych a vzdelávacích aktivít. Úlohy akčného plánu z roku 2014 tiež nemali stanovené konkrétne termíny pre realizáciu.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Stanovením všeobecných postupov pre implementáciu opatrení v dokumente migračná politika bez uvedenia konkrétnej zodpovednosti nebolo zabezpečené, že všetky stanovené priority budú prevzaté a rozpracované kompetentnými orgánmi. Pri prioritách nebola stanovená minimálna zodpovednosť v podobe špecifikácie gestora úlohy, rozsah prevzatých úloh a úroveň ich rozpracovania v akčných plánoch bola výlučne na rozhodnutí dotknutých orgánov. Takto formulované predpoklady pre implementáciu na jednej strane ponechali príslušným rezortom samostatnosť v rozhodovaní, zároveň však obmedzili možnosť ovplyvniť a koordinovať výslednú podobu akčných plánov, ktoré boli pre napĺňanie politiky dôležité. Takýto postup zároveň vytváral riziko, že bližšie rozpracovanie priorít a opatrení bez nutnej koordinácie bude nedostatočné resp. v podobe, ktorú bude možné vyhodnocovať formálne.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Posúdením spôsobu hodnotenia plnenia cieľov a opatrení, vyplývajúcich z integračnej politiky, bolo zistené, že k jednotlivým úlohám bol v kontrolovanom období uvádzaný popis v podobe realizovanej činnosti. Tento prehľad predstavoval informatívny štatistický súhrn vykonaných úloh, avšak bez ich kvalitatívneho posúdenia. Tým, že súčasťou hodnotení nebolo posúdenie, či sa podarilo splniť cieľ, čo vyplývalo okrem iného z absencie merateľných ukazovateľov pri stanovení úloh, nebolo možné vyhodnotiť, či a akým spôsobom realizované činnosti prispeli k plneniu stratégie s následným dopadom na úroveň integrácie.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Dokument migračná politika ako aj uznesenie vlády nestanovili podmienky pre účinné monitorovanie opatrení, nešpecifikovalo formu a spôsob vyhodnocovania, ponechávalo autonómnosť dotknutým subjektom pri rozpracovaní úloh ako aj ich hodnotení. Takto formulované predpoklady spôsobili, že ministerstvo nemalo dosah na úroveň rozpracovania dokumentu do akčných plánov jednotlivých ministerstiev a ďalších zainteresovaných inštitúcií. Rovnako tak nemalo kompetenciu vynútiť plnenie opatrení na úrovni iného rezortu a tým ovplyvniť kvalitu jednotlivých odpočtov. Správa o migračnej politike vo výsledku predstavovala súhrn čiastkových správ jednotlivých zainteresovaných strán, pričom samotný rozsah a kvalitu odpočtov nebolo možné koordinovať a v prípade potreby ovplyvniť. MV SR tak ako autor a gestor stratégie nemalo praktický dosah na jej plnenie.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Riadiaci výbor nevykonával koordináciu plnenia úloh vyplývajúcich z implementácie aktuálnej integračnej a migračnej politiky vrátane monitorovania vecného plnenia úloh v kontrolovanom období. Jedna z možných príčin nerealizovania uvedenej činnosti mohla spočívať v nejasnom vymedzení tejto úlohy, keďže štatút nestanovil jej jednoznačný rozsah a formu. Ďalej bolo zistené, že odborné pracovné skupiny, ktoré mali vzniknúť v zmysle štatútu Riadiaceho výboru a poskytovať mu informácie a súčinnosť, neboli vytvorené. Vzhľadom na komplexnosť problematiky migračnej a integračnej politiky ako aj náročnosť koordinačných a hodnotiacich aktivít tak mohli v tom čase nezriadené pracovné skupiny predstavovať dôležitý prvok pri tvorbe týchto hodnotení.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Späť