- IČO
- 42181810
- Sídlo
- Nám. Ľ. Štúra 1, 81235 Bratislava-Staré Mesto
- Kontrolované obdobie
- 2015-2023
- Termín kontroly
- 02.07.2024 - 02.07.2024
- Stav kontroly
- Prebiehajúca
Zistenia
MŽP SR v súčasnej dobe, tzn. od stiahnutia návrhu zákona z medzirezortného pripomienkového konania v marci 2023 v tvorbe tohto zákona reálne nepokračuje . MŽP SR po medzirezortnom pripomienkovaní predložilo návrh zákona na rokovanie HSR s rozpormi s viacerými rezortami vo viacerých oblastiach a k návrhu boli prednesené na rokovaní HSR viaceré zásadné pripomienky. Dá sa konštatovať, že návrh zákona o zmene klímy nemal dostatočnú podporu, resp. že na návrhu zákona neexistoval konsenzus.
(Veľmi komplikovanou časťou je získanie dohody zúčastnených strán na stanovení sektorových cieľoch znižovania emisií CO2 mimo sektora a ETS. Ich výpočet bude obsiahnutý pre oblasť energetiky v aktualizácii NCEP, ktorého návrh po dohode z MŽP SR predložilo MH SR na medzirezortné pripomienkovanie dňa 16. 10. 2024). Z uvedených dôvodov nebolo ani plánované predloženie návrhu zákona do legislatívnej rady vlády SR na rok 2024.
Stav bez prijatia klimatického zákona je z pohľadu NKÚ SR prekážkou k vymáhateľnosti sektorových cieľov znižovania emisií skleníkových plynov a odstráneniu istého stupňa právnej neistoty a nejednoznačnosti v zmysle chýbajúcich právnych ukotvení záležitostí ku ktorým bol pripravovaný. Ide taktiež aj o záporný signál v zmysle medzinárodnej reputácie SR.
Návrh zákona č. zákon 236/2024 Z.z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2012 Z.z. o obchodovaní s emisnými kvótami, a ktorý má reflektovať legislatívu EU, ktorou sa mimo iných systémov stanovujú pravidlá nového systému obchodovania s emisnými kvótami : „ETS2“.vypracovalo a predložilo MŽP SR nie s úplne transponovanou časťou legislatívy EU v oblasti spoplatnenia palív z budov tak, ako ju obsahuje Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/959 z 10. mája 2023. (zákon bol schválený vládou SR. 18.09. 2024). Hoci sa jedná o ustanovenia smernice, ktoré majú byť platné až v r. 2027 a 2028, a na úrovni EÚ je takýto postup pravdepodobný aj z ostatných členských štátov. NKÚ SR v danej súvislosti upozorňuje, že sa SR týmto vystavuje riziku infringementu EK/EU voči SR. (Formálna výzva už bola SR ako aj viacerým iným krajinám zaslaná v priebehu nedávneho obdobia za pomalý proces transpozície dotknutej smernice EP a Rady)
Nízkouhlíková stratégia rozvoja Slovenskej republiky do roku 2030 s výhľadom do roku 2050, (ďalej len NUS) prijatá uznesením vlády SR č. 104/2020. neobsahuje identifikáciu rizík, ktoré by mohli ohrozovať dosahovanie jej cieľov, a ani riadenie týchto rizík. Opomenutie týchto častí nie je v súlade s dobrou medzinárodnou praxou pre tvorbu strategických dokumentov a ani v súlade so štruktúrou stanovenej uznesením vlády SR č.197/2017 k Návrhu Metodiky a inštitucionálneho rámca tvorby verejných stratégií.
NUS neobsahuje stanovenie systému monitorovania napĺňania cieľov stratégie a systému hodnotenia stratégie,
Opomenutie týchto častí nie je v súlade s dobrou medzinárodnou praxou pre tvorbu strategických dokumentov a ani v súlade so štruktúrou stanovenej uznesením vlády SR č.197/2017 k Návrhu Metodiky a inštitucionálneho rámca tvorby verejných stratégií.
NAS ako aj na ňu sa viažuca Koncepcia vodnej politiky Slovenskej republiky do roku 2030 s výhľadom do roku 2050 schválená uznesením vlády SR č. 372 /2022 neobsahuje identifikáciu rizík, ktoré by mohli ohrozovať dosahovanie jej cieľov , a ani riadenie týchto rizík. Opomenutie týchto častí nie je v súlade s dobrou medzinárodnou praxou pre tvorbu strategických dokumentov a ani v súlade so štruktúrou stanovenej uznesením vlády SR č.197/2017 k Návrhu Metodiky a inštitucionálneho rámca tvorby verejných stratégií.
NAS a NAP neobsahujú vyčíslenie celkových nákladov na implementáciu NAS, čo nie je v súlade s dobrou medzinárodnou praxou pre tvorbu strategických dokumentov a ani v súlade so štruktúrou stanovenej uznesením vlády SR č.197/2017 k Návrhu Metodiky a inštitucionálneho rámca tvorby verejných stratégií.