- IČO
- 00164381
- Sídlo
- Stromová 1, 81330 Bratislava-Staré Mesto
- Kontrolované obdobie
- 2022 - 2024 a súvisiace obdobie
- Termín kontroly
- 04.02.2025 - 04.06.2025
- Stav kontroly
- Prebiehajúca
Zistenia
Dokumentácia predložená ministerstvom nemala charakter jednotného uceleného materiálu strategického charakteru s jednoznačne zadefinovanými cieľmi a víziou s dlhodobým výhľadom. Absencia strategického materiálu v oblasti vzdelávania detí cudzincov výrazne sťažuje implementáciu tejto verejnej politiky.
Absencia povinného vzdelávania pre deti Ukrajincov mala negatívny vplyv na možnosť vzdelávať sa resp. dostupnosť vzdelania pre tieto deti. Na uvedený stav sa reagovalo až v roku 2024 zmenou vyššie uvedenej legislatívy, čo sa reálne premietne do praxe až v školskom roku 2025/2026, teda tri roky (školské roky) po vypuknutí vojnového konfliktu.
Nejednotnosť názorov na túto oblasť naprieč rezortom školstva pred a po vypuknutí vojnového konfliktu prostredníctvom podriadených organizácií a taktiež aj samotného ministerstva indikuje riziko nejednoznačnej interpretácie plnenia PŠD, pričom ide o inštitút, ktorý významne prispieva k zabezpečeniu plnohodnotného prístupu k vzdelaniu, a teda aj k primeranému uplatňovaniu práva na vzdelanie.
Počas rokov 2022 – 2024 ministerstvo len raz monitorovalo voľné kapacity v školách formou dotazníkového prieskumu, rovnako ako aj počet detí mimo školy. Skutočnosť, že sa tieto údaje nezisťovali priebežne môže ovplyvniť nastavenie efektivity školského systému – kvalitu vzdelávania, personálne a priestorové vybavenie škôl, finančné zabezpečenie aj v súvislosti so zavedením povinného vzdelávania detí z Ukrajiny k 01.09.2025.
Vzdelávanie deti odídencov vo veľkom počte škôl zvyšovalo nároky na potrebu kvalifikovaného personálu vyučujúcich vo viacjazyčnom prostredí, hlavne pri používaní metód a prístupov, ktoré podporujú rôzne vzdelávacie potreby žiakov. V kontrolovanom období neboli zo strany štátu stanovené kvalifikačné predpoklady pre učiteľov vyučujúcich v jazykových kurzoch. Pre lektorov slovenského jazyka ako cudzieho jazyka neexistovala povinnosť absolvovať kurz alebo školenie, za účelom prípravy na výučbu v multikultúrnom a viacjazyčnom prostredí. Niektorí pedagógovia túto prípravu absolvovali počas formálneho vzdelávania, ako aj v rámci profesijného rozvoja, pričom počet prihlásených záujemcov o kurzy bol nízky.
Chýbajúca prax pedagógov vo výučbe slovenského jazyka ako druhého jazyka indikuje riziko, že niektorí odídenci nemuseli dostať adekvátnu jazykovú podporu.
Nedostatočná časová dotácia jazykových kurzov v období od marca 2022 do 31.08.2023, t. j. v dobe najvyššieho prílivu odídencov z Ukrajiny neumožňovala poskytnúť žiakom dostatočnú jazykovú podporu, čo mohlo negatívne ovplyvniť ich plnohodnotné zapojenie do výchovno-vzdelávacieho procesu.
Ministerstvo nedisponovalo informáciami o tom, koľko ZŠ realizovalo jazykové kurzy s navýšenou časovou dotáciou.
V kontrolovanom období o povinnosti jazykového vzdelávania, poskytnutia psychosociálnej podpory, aktivít na podporu začlenenia do kolektívu rozhodovali riaditelia škôl po zaradení odídencov do výchovno-vzdelávacieho procesu. Individuálne posudzovanie potrieb detí odídencov riaditeľmi jednotlivých škôl nie je možné považovať za systémové a vytvára to riziko formálneho naplnenia práva na vzdelanie detí odídencov a cudzincov.