Detail kontrolnej akcie

Pravidelne aktualizovaný zoznam prebiehajúcich kontrol NKÚ SR a ich doterajšie čiastočné výsledky.

Evidenčné číslo KA:
KA-003/2025/1110
Názov KA:
Vzdelávanie detí cudzincov v slovenských školách
Účel KA:
Preveriť zabezpečenie práva na vzdelanie ukrajinských detí v slovenských školách a navrhnúť odporúčania na zlepšenie systému ich vzdelávania.
Začiatok KA:
03.02.2025
Koniec KA:
04.06.2025
Stav KA:
Schválená v RPKČ

Podať príspevok ku kontrolnej akcii

Subjekty

Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky

IČO
00164381
Sídlo
Stromová 1, 81330 Bratislava-Staré Mesto
Kontrolované obdobie
2022 - 2024 a súvisiace obdobie
Termín kontroly
04.02.2025 - 04.06.2025
Stav kontroly
Prebiehajúca

Zistenia

Dokumentácia predložená ministerstvom nemala charakter jednotného uceleného materiálu strategického charakteru s jednoznačne zadefinovanými cieľmi a víziou s dlhodobým výhľadom. Absencia strategického materiálu v oblasti vzdelávania detí cudzincov výrazne sťažuje implementáciu tejto verejnej politiky.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Absencia povinného vzdelávania pre deti Ukrajincov mala negatívny vplyv na možnosť vzdelávať sa resp. dostupnosť vzdelania pre tieto deti. Na uvedený stav sa reagovalo až v roku 2024 zmenou vyššie uvedenej legislatívy, čo sa reálne premietne do praxe až v školskom roku 2025/2026, teda tri roky (školské roky) po vypuknutí vojnového konfliktu.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Nejednotnosť názorov na túto oblasť naprieč rezortom školstva pred a po vypuknutí vojnového konfliktu prostredníctvom podriadených organizácií a taktiež aj samotného ministerstva indikuje riziko nejednoznačnej interpretácie plnenia PŠD, pričom ide o inštitút, ktorý významne prispieva k zabezpečeniu plnohodnotného prístupu k vzdelaniu, a teda aj k primeranému uplatňovaniu práva na vzdelanie.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Počas rokov 2022 – 2024 ministerstvo len raz monitorovalo voľné kapacity v školách formou dotazníkového prieskumu, rovnako ako aj počet detí mimo školy. Skutočnosť, že sa tieto údaje nezisťovali priebežne môže ovplyvniť nastavenie efektivity školského systému – kvalitu vzdelávania, personálne a priestorové vybavenie škôl, finančné zabezpečenie aj v súvislosti so zavedením povinného vzdelávania detí z Ukrajiny k 01.09.2025.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Vzdelávanie deti odídencov vo veľkom počte škôl zvyšovalo nároky na potrebu kvalifikovaného personálu vyučujúcich vo viacjazyčnom prostredí, hlavne pri používaní metód a prístupov, ktoré podporujú rôzne vzdelávacie potreby žiakov. V kontrolovanom období neboli zo strany štátu stanovené kvalifikačné predpoklady pre učiteľov vyučujúcich v jazykových kurzoch. Pre lektorov slovenského jazyka ako cudzieho jazyka neexistovala povinnosť absolvovať kurz alebo školenie, za účelom prípravy na výučbu v multikultúrnom a viacjazyčnom prostredí. Niektorí pedagógovia túto prípravu absolvovali počas formálneho vzdelávania, ako aj v rámci profesijného rozvoja, pričom počet prihlásených záujemcov o kurzy bol nízky. Chýbajúca prax pedagógov vo výučbe slovenského jazyka ako druhého jazyka indikuje riziko, že niektorí odídenci nemuseli dostať adekvátnu jazykovú podporu.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Nedostatočná časová dotácia jazykových kurzov v období od marca 2022 do 31.08.2023, t. j. v dobe najvyššieho prílivu odídencov z Ukrajiny neumožňovala poskytnúť žiakom dostatočnú jazykovú podporu, čo mohlo negatívne ovplyvniť ich plnohodnotné zapojenie do výchovno-vzdelávacieho procesu.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Ministerstvo nedisponovalo informáciami o tom, koľko ZŠ realizovalo jazykové kurzy s navýšenou časovou dotáciou.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
V kontrolovanom období o povinnosti jazykového vzdelávania, poskytnutia psychosociálnej podpory, aktivít na podporu začlenenia do kolektívu rozhodovali riaditelia škôl po zaradení odídencov do výchovno-vzdelávacieho procesu. Individuálne posudzovanie potrieb detí odídencov riaditeľmi jednotlivých škôl nie je možné považovať za systémové a vytvára to riziko formálneho naplnenia práva na vzdelanie detí odídencov a cudzincov.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Späť