- IČO
- 30810787
- Sídlo
- Jána Švermu 43, 97405 Banská Bystrica
- Kontrolované obdobie
- 2019-2021
- Termín kontroly
- 15.02.2022 - 26.04.2022
- Stav kontroly
- Ukončená
Zistenia
Preverením zostavenia programového rozpočtu a jeho aktívneho využívania bolo zistených niekoľko nedostatkov, na základe ktorých je možné konštatovať, že programový rozpočet vykazoval v kontrolovanom období, najmä v období pred rokom 2021, znaky formálnosti.
Hlavné argumenty zosumarizované za celú oblasť programového rozpočtu sú nasledovné:
? žiadny z hlavných cieľov nesledoval počas celého kontrolovaného obdobia, s výnimkou roku 2021, zlepšenie
sa úradu,
? hodnoty merateľných ukazovateľov nereagovali na skutočnosť z predchádzajúcich rokov,
? medzirezortné podprogramy neboli z hľadiska logiky zostavovania programového rozpočtu zaradené vhodne a v zmysle logických väzieb požadovaných metodickým pokynom pre programové rozpočtovanie,
? v niektorých prípadoch neboli z dôvodu zle nastavených merateľných ukazovateľov splnené ciele programu,
? vyhodnocovanie podprogramu zameraného na informačné technológie bolo formálne, na základe zle nastavených cieľov a bez preukázania výsledného hodnotenia,
? zaradenie prvku Zníženie energetickej náročnosti budovy do hlavného rezortného programu napriek tomu, že nemal logickú väzbu na zámer programu,
? ciele úradu analyzované na úrovni odborov neboli pretransformované do programového rozpočtu,
Monitorovacia správa za rok 2021 bola predložená až v čase výkonu kontroly, nakoľko úrad čakal
na vyhodnotenie merateľných ukazovateľov, od dodávateľských subjektov, najmä pri cieľoch týkajúcich sa rekonštrukcie budovy.
Úrad nedodržal termín na predloženie monitorovacej správy v zmysle čl. 8 ods. 6 metodického pokynu
pre programové rozpočtovanie, podľa ktorého správca kapitoly vypracováva v RIS-e monitorovaciu správu,
a to najneskôr do 28. februára nasledujúceho roka. Podľa vyjadrenia úradu, monitorovacia správa bola pripravená, aj keď iba v pracovnej verzii, už v mesiaci február. Vzhľadom k chýbajúcim merateľným ukazovateľom projektu Zníženie energetickej náročnosti budovy musel úrad čakať, kým projektový manažér spracuje monitorovaciu správu s merateľnými ukazovateľmi k projektu za rok 2021.
Preverením vecného a finančného plnenia predmetnej zmluvy bolo zistené, že úrad nekonal v súlade
s § 43 Občianskeho zákonníka, podľa ktorého účastníci sú povinní dbať, aby sa pri úprave zmluvných vzťahov odstránilo všetko, čo by mohlo viesť k vzniku rozporov, keď v dodatku č. 3 k zmluve o dielo úrad:
? opomenul uviesť, že došlo k zmene rozmeru otvorovej výplne pri položke č. 75,
? uvádzal inú hrúbku izolácie pri položkách 74 a 75 v porovnaní s hrúbkou izolácie pri rovnakých položkách uvedených v prílohe č. 1 predmetného dodatku č. 3,
? uvádzal tie isté položky (č. 65, 66) pod iným číslom (č. 66, 67) v porovnaní s výkazom výmer, ktorý tvoril prílohu
č. 1 dodatku č. 3 k Zmluve o dielo,
? neupravil znenie bodu 5.1 zmluvy o dielo (cena diela), ale navýšenie ceny diela o 5 378,15 eur bez DPH dohodol len prostredníctvom zmeny prílohy č. 1 k dodatku č. 3 k zmluve o dielo, pričom nesprávna cena diela bola uvedená
aj dodatkoch č. 5 a 7 k predmetnej zmluve.
Kontrolou zverejňovania zmlúv bolo zistené, že pri dodatku č. 2 nebol zabezpečený súlad medzi zverejneným textom predmetného dodatku v Centrálnom registri zmlúv a medzi skutočným (podpísaným textom) tohto dodatku. V podpísanom dodatku č. 2 bol bod 2 členený na písmená a) až j). Vo zverejnenom dodatku č. 2 v Centrálnom registri zmlúv bol bod 2 členený len na písmená a) a b).
Tým, že nebol zabezpečený súlad medzi zverejneným a podpísaným textom dodatku č. 2 zmluvy o dielo,
úrad nekonal v zmysle § 5a bod 13 zákona o slobode informácií, podľa ktorého povinná osoba alebo účastník zmluvy podávajúci návrh na zverejnenie sú povinní zabezpečiť súlad zverejnenej zmluvy so skutočným stavom.
Pri kontrole správnosti uplatňovania rozpočtovej klasifikácie bolo zistené, že úrad v roku 2019 a 2020 zatrieďoval výdavky v rámci projektu Veľký rozvoj na podpoložku 711 003 - nákup softvéru a nie na podpoložku 718 006 - rekonštrukcia a modernizácia softvéru.
Uvedeným konaním úrad nepostupoval v súlade s § 4 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, podľa ktorého sa v rozpočte verejnej správy uplatňuje rozpočtová klasifikácia, ktorú ustanovuje MF SR opatrením
a zároveň nepostupoval v súlade s opatrením MF SR z 8. decembra 2004 č. MF/010175/2004-42, ktorým
sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie.