- IČO
- 00165387
- Sídlo
- Lazaretská 26, 81109 Bratislava-Staré Mesto
- Kontrolované obdobie
- 2019-2021
- Termín kontroly
- 22.05.2022 - 10.10.2022
- Stav kontroly
- Ukončená
Zistenia
NCZI v kontrolovanom období nemalo schválený strategicko-plánovací koncepčný dokument, ktorý by stanovoval a riešil strednodobé ciele a vízie rozvoja NZR. V súvislosti s tým NKÚ SR upozorňuje na riziko nekoncepčného
a nekoordinovaného systému riadenia v oblasti NZR.
NCZI nedisponovalo internými predpismi, ktoré by podrobnejšie upravovali postupy a metódy pre výkon konkrétnych činností v oblasti NZR. NKÚ SR konštatuje, že vydávanie interných normatívnych aktov riadenia je neoddeliteľnou súčasťou manažérskeho riadenia organizácie, ako aj uplatnenia právnej zodpovednosti za neplnenie povinností
zo strany zamestnancov, a rovnako aj zabezpečenia personálnej zastupiteľnosti a riadneho chodu organizácie.
V oblasti NZR sa nevykonali v kontrolovanom období žiadne iné kontroly v rámci jednotlivých stupňov riadenia NCZI (okrem kontroly zameranej na registratúru). V kontrolovanom období dozorný orgán MZ SR nevykonal žiadnu priamu kontrolnú činnosť zameranú na fungovanie NZR a tiež sa tejto oblasti na svojich zasadnutiach nevenoval. Na základe uvedeného NKÚ SR konštatuje nefunkčnosť a neúčinnosť vnútorného kontrolného systému NCZI v oblasti NZR.
NCZI nemalo zavedený štandardizovaný postup pri tvorbe NZR (podregistrov), hlásení, revidovaní hlásení, resp. metodiky hlásení, ktorý by zadefinoval jasné pravidlá pre ich spravovanie.
Napriek tomu, že si SJ plnili hlásnu povinnosť na nízkej úrovni, NCZI nemalo vypracovanú metodiku k vyplňovaniu hlásení pre NZR okrem NOR.
NCZI nemalo zavedený systém zisťovania zrozumiteľnosti hlásení a ani systematicky nezisťovalo zrozumiteľnosť metodiky pre SJ. Z dotazníkového prieskumu vyplynulo, že metodika NOR je dostatočne zrozumiteľná len pre 45 % respondentov. Pre ostatné vybrané NZR bola zrozumiteľnosť hlásení na úrovni 47 %.
NCZI nemalo zavedený systematický postup zisťovania prístupnosti týchto hlásení a usmernení a ani nezisťovalo
či hlásenia a usmernenia boli pre SJ prístupné. Z dotazníkového prieskumu NKÚ SR vyplynulo, že len pre 51 % respondentov bola metodika NOR dostatočne prístupná a pre ostatné vybrané NZR boli hlásenia dostatočne prístupné pre 60 % respondentov.
NCZI systematicky nemonitorovalo a neanalyzovalo záťaž SJ, a preto nevedelo stanoviť ciele na jej postupné znižovanie. V tejto súvislosti poukazuje NKÚ SR na skutočnosť, že SJ boli zaťažené aj zberom údajov, ktoré malo NCZI k dispozícii z iných zdrojov.
NCZI bez právneho základu menilo počty, názvy a obsah hlásení, čo bolo v rozpore s vyhláškou. Na základe uvedeného NKÚ SR konštatuje, že takéto zmeny mohli vyvolať neistotu u SJ ako si plniť hlásnu povinnosť vyplývajúcu zo zákona
č. 153/2013 Z. z. a vyhlášky, ako aj ovplyvniť presnosť a spoľahlivosť zbieraných dát.
NCZI nemalo zavedený systematický postup na zisťovanie a vyhodnocovanie spokojnosti používateľov dát z NZR,
a ani v kontrolovanom období cielene u nich nezisťovalo spokojnosť. Nezisťovaním spokojnosti používateľov dát z NZR hrozí riziko, že zbierané a spravované dáta nebudú spĺňať súčasné ani potencionálne potreby ich používateľov a z tohto dôvodu nebudú v praxi reálne využiteľné a využívané.
NCZI systematicky neprehodnocovalo metodiku zberu dát na základe potrieb používateľov. Neprehodnocovaním metodiky zberu dát na základe potrieb používateľov hrozí riziko, že zbierané a spravované dáta nebudú využiteľné a využívané v praxi.
NCZI neiniciovalo využitie sankčných mechanizmov za porušenie zákonnej povinnosti SJ poskytovať údaje NCZI do NZR, napriek neplneniu hlásnej povinnosti zo strany niektorých SJ.
NCZI nemalo objektívne informácie o počte incidenčných prípadov a o plnení hlásnej povinnosti, preto plnenie hlásnej povinnosti len odhadovalo. NKÚ SR upozorňuje, ak NCZI nebude poznať počty incidenčných prípadov v SR, tak hrozí riziko, že zdravotnícke dáta budú len odhadované a preto nebudú dostatočne presné a spoľahlivé pre tvorbu štátnej zdravotnej politiky a na stanovenie cielených preventívnych opatrení až na úroveň okresov.
NCZI nemalo zavedený automatizovaný systém overovania, porovnávania a vyhodnocovania dát z NZR. Plnohodnotný
a komplexný systém validácie dát sa dá realizovať len vtedy, ak existujú iné zdroje štruktúrovaných dát, s ktorými je možné zbierané dáta overiť, porovnať a vyhodnotiť. NKÚ SR poukazuje na riziko, že nedostatočná validácia údajovej základne a procesov zberu dát môže ovplyvniť presnosť a spoľahlivosť zbieraných údajov.
Národný skríningový register (povinnosť NCZI spravovať register od 01.01.2021), národný register asistovanej reprodukcie (od 01.05.2015) a národný register zápalových reumatických chorôb (od 01.07.2013) boli v kontrolovanom období úplne nefunkčné, čo nebolo v súlade s § 12 ods. 3 písm. c) zákona č. 153/2013 Z. z., podľa ktorého NCZI má povinnosť zabezpečovať spravovanie NZR. NKÚ SR upozorňuje na riziko, že absentujúce dáta môžu mať negatívny vplyv na tvorbu a výkon štátnej zdravotnej politiky.
Viaceré NZR boli čiastočne nefunkčné a neboli plnohodnotne využiteľné pre výkon štátnej zdravotnej politiky, a to najmä z dôvodu neplnenia hlásnej povinnosti zo strany SJ.
NCZI nezabezpečilo v kontrolovanom období včasné zdravotnícke dáta z NOR. V tejto súvislosti NKÚ SR upozorňuje,
že zistený deväťročný časový sklz spracovania týchto dát má negatívny vplyv na kvalifikovanú tvorbu štátnej zdravotnej politiky a jej výkon.
NCZI nevyžadovalo od sprostredkovateľa predloženie správy o vedení registra najneskôr do jedného mesiaca po ukončení kalendárneho roka v zmysle uzatvorenej zmluvy.
NCZI bolo zákonom č. 153/2013 Z. z. poverené spravovaním NAR a je zaň priamo zodpovedné. NKÚ SR zistil, že NCZI nevykonávalo kontrolu, resp. dohľad nad vedením NAR. Poverením sprostredkovateľa zberom a spracovávaním dát sa NCZI nezbavuje zodpovednosti za zabezpečenie relevantných, presných a spoľahlivých dát v NZR.
NCZI neinformovalo v zmysle uzatvorených kontraktov MZ SR o problémoch, ktoré sa vyskytli v priebehu riešenia úloh
v súvislosti s NZR, a ani nemonitorovalo a nevyhodnocovalo využívanie finančných prostriedkov na ich správu.
NKÚ SR identifikoval značné rezervy v dosahovaní maximálnej efektívnosti pri vynakladaní verejných prostriedkov
na zabezpečenie spravovania NZR, čo preukazujú zistenia uvedené v tomto protokole o výsledku kontroly.