- IČO
- 00358011
- Sídlo
- Zámok a okolie 6/939, 97201 Bojnice
- Kontrolované obdobie
- 2019-2020
- Termín kontroly
- 10.08.2021 - 12.10.2021
- Stav kontroly
- Ukončená
Zistenia
plán úloh v zmysle štatútu NZOO mal byť vyhodnotený do 31.1. nasledujúceho roka. Zriaďovateľ však určoval v kontrakte termín jeho vyhodnotenia skôr, konkrétne do 20.1. nasledujúceho roka za účasti zástupcov MŽP SR a riešiteľa. Materiál súvisiaci s vyhodnotením plánu úloh NZOO spracovaný až dňa 31.1. nasledujúceho roka. Proces vyhodnotenia plánu úloh bol ukončený až v priebehu marca nasledujúceho roka, z dôvodu realizácie interného pripomienkovaného konania
polročné plnenie úloh bolo NZOO vykonané bez účasti zadávateľa. Podľa vyjadrenia NZOO
sa zadávateľ (MŽP SR) polročného vyhodnotenia plnenia úloh nezúčastňoval, ani nepožadoval z vyhodnotenia žiadne doklady. Išlo o ustanovenie kontraktu, ktoré sa v praxi nikdy neuplatnilo
viaceré povinnosti, vyplývajúce z uzatvoreného kontraktu medzi MŽP SR a NZOO sa v praxi neuplatňovali. Zriaďovateľ plnenie povinnosti nevyžadoval a za ich neplnenie nevyrubil žiadne sankcie.
NZOO tým, že dlhodobý majetok účtovala priamo do spotreby, porušila ustanovenie § 21 ods. 5 platných postupov účtovania a podhodnotila svoj majetok v sume 3 598,14 eur
Neúčtovaním faktúry konala NZOO v rozpore s ustanovením § 2 ods. 1 platných postupov účtovania
Nesprávnym zúčtovaním zastúpenia predajcu tovaru (komitenta) nekonala NZOO v súlade s čl. II ods. 5 komisionárskych zmlúv
zmluva nebola zverejnená v kompletnom znení vrátane všetkých príloh
NZOO osobitne realizovala nákup dodávky hardvéru a softvéru, montáže a inštalácie a rozšírenie licencie programu dochádzka. K obídeniu limitov verejného obstarávania nedošlo, ale v konečnom dôsledku boli všetky účtovné doklady zaúčtované ako dve rovnaké položky dlhodobého majetku v sume
2 596,56 eur (s DPH). Podľa vyjadrenia NZOO bol tento postup zvolený z dôvodu, že NZOO predpokladala inštaláciu systému vo vlastnej réžii. Z časových a prevádzkových dôvodov zvolila NZOO obstaranie inštalácie systému dodávateľsky
faktúra č. 193663 bola vystavená na základe objednávky č. 38/2019/EO/O z 28.11.2019. Podľa čl. 9 bod 3 Smernice č. 1/2019, mohla NZOO v nadväznosti na čl. 8 bod b) tejto smernice vystaviť objednávku za účelom uzatvorenia zmluvného vzťahu. Obsahom objednávky v časti „Osobitné podmienky plnenia“ v časti 1. bola odvolávka na zákon č. 513/1991 Zb., v časti 2. bolo uvedené, že objednávka nahrádza písomnú zmluvu a v častiach 3. – 11. vymedzila ďalšie práva a povinnosti zmluvných strán. NZOO teda objednávkou simulovala uzatvorenie písomnej zmluvy podľa zákona č. 513/1991 Zb. a konala tak, akoby písomnú zmluvu uzatvorila. Objednávka (písomná zmluva) nebola podpísaná dodávateľom a zároveň nebola zverejnená ani v lehote troch mesiacov od jej uzatvorenia v centrálnom registri zmlúv podľa § 5a zákona č. 211/2000 Z. z.; podľa ustanovenia 47a ods. 4 zákona č. 40/1964 Zb. teda k uzatvoreniu zmluvy nedošlo
čl. 8 Smernice č. 1/2019 o nákupe a verejnom obstarávaní v podmienkach NZOO definoval, v ktorých prípadoch mohla NZOO vystaviť objednávku nahradzujúcu zmluvný vzťah, a to v prípade prieskumu trhu u jedného alebo dvoch dodávateľov v cene do 5000,00 eur bez DPH (§ 1 ods. 14 zákona
č. 343/2015 Z. z.). Vo všetkých ostatných prípadoch bola NZOO povinná uzatvoriť s dodávateľom písomnú zmluvu. Podľa čl. 9 ods. 4 vyššie uvedenej smernice mohla NZOO vystaviť objednávku, ktorá nenahrádzala zmluvný vzťah len vtedy, ak existovala s dodávateľom zmluva alebo rámcová dohoda. Kontrolou bolo zistené, že faktúry
č. 193662 a č. 193661 boli vystavené na základe objednávok, ktorá nenahrádzali zmluvný vzťah a bez existencie písomnej zmluvy alebo rámcovej dohody. To nebolo v súlade s čl. 9 ods. 4 Smernice č. 1/2019
kontrolou bolo zistené, že výkaz poskytnutých služieb, ktorý bol prílohou faktúr, nebol podpísaný a schválený vedúcim zoologického úseku NZOO. To nebolo v súlade s ustanovením čl. V ods. 1 zmluvy č. 01/VET/2018/ZO. Predmetný nedostatok vykazoval charakteristiku systémového nedostatku
): zmluva bola zverejnená ako obrázok, t. j. nebolo zabezpečené rozoznanie textových častí dokumentu. To nebolo v súlade s ustanovením § 18 písm. d) výnosu č. 55/2014 Z. z.
NZOO tým, že v Zmluve o dielo č. 1/2019/TP/Z/M vymedzila podmienku zhotoviteľovi byť zapísaným partnerom verejného sektora nad rámec zákona, porušila ustanovenie § 264 zákona č. 513/1991 Zb., podľa ktorého pri určení práv a povinností zo záväzkového vzťahu sa prihliada aj na obchodné zvyklosti zachovávané všeobecne v príslušnom obchodnom odvetví, pokiaľ nie sú v rozpore so zákonom
vo viacerých prípadoch (CP č. 1/2020, CP č. 12/2020 a iné) NZOO pri vyslaní zamestnanca na zahraničnú pracovnú cestu neposkytla zamestnancovi preddavok. To nebolo v súlade s čl. 4 bod 15 Smernice č. 1/2013 a zároveň s ustanovením § 36 ods. 1 zákona č. 283/2002 Z. z, podľa ktorého
je zamestnávateľ povinný poskytnúť zamestnancovi preddavok na náhrady do sumy predpokladaných náhrad pri vyslaní na zahraničnú pracovnú cestu a pri vyslaní do štátu Európskej únie
vo viacerých prípadoch (CP č. 1/2020, CP č. 12/2020 a iné) NZOO pri vyslaní zamestnanca na zahraničnú pracovnú cestu neposkytla zamestnancovi preddavok. To nebolo v súlade s čl. 4 bod 15 Smernice č. 1/2013
zamestnanci vyslaní na pracovnú cestu v cestovných príkazoch neuvádzali predpokladanú čiastku výdavkov. K cestovným príkazom nebol priložený žiaden doklad, ktorý by preukazoval vykonanie prieskumu vhodného ubytovania v cieľovej destinácií. NZOO tak vyslala zamestnanca na pracovnú cestu, pričom výška výdavkov bola neistá
kontrolou CP č. 12/2020 bolo zistené, že zamestnancovi NZOO boli uplatnené výdavky na ubytovanie v sume 85,02 eur iba na základe čestného vyhlásenia bez doloženia preukázateľného účtovného dokladu, ktorý by priamo alebo nepriamo dokazoval skutočnosť (faktúra, príjmový doklad, výpis účtu a pod.). To nebolo v súlade s ustanovením § 32 ods. 1 zákona č. 431/2002. Z .z.
príkaz na vykonanie zahraničnej pracovnej cesty č. 32/2020 bol zamestnancom predložený na vyúčtovanie viac ako 4 mesiace po realizácií pracovnej cesty. To nebolo v súlade s čl. 4 ods. 16 Smernice č. 1/2013, podľa ktorej bol zamestnanec povinný do desiatich pracovných dní po dni skončenia pracovnej cesty predložiť zamestnávateľovi písomné doklady potrebné na vyúčtovanie pracovnej cesty a tiež vrátiť nevyúčtovaný preddavok.
): Kontrolovaný subjekt tým, že vykonával obchodnú činnosť bez živnostenského oprávnenia, t.j. činnosť, ktorá je v zákone č. 455/1991 Zb. deklarovaná medzi obchodnými živnosťami, nekonal
v súlade s ustanovením § 33 písm. a) a ustanovením § 34 ods. 1 písm. b) uvedeného zákona. Túto činnosť vykonával ako sústavnú, prevádzkovanú samostatne, vo vlastnom mene, na vlastnú zodpovednosť a za účelom dosiahnutia zisku.
že NZOO evidovala vo svojom majetku pozemok LV
č. 3755, v katastri mesta Bojnice, parcelné číslo 2938/4 spoluvlastnícky podiel 3/20 (teda 130,65 m2). Tento pozemok NZOO nadobudla v roku 2019 pričom NZOO o predmetnom pozemku účtovala v cene 0,00 eur.
Tým, že NZOO neocenila svoj majetok, nedodržala ustanovenie § 24 ods. 1 zákona č. 431/2002 Z. z.
NZOO vykonala inventarizáciu peňažnej hotovosti 4x za rok, čím nepostupovala v súlade s čl . IV písm. h) Smernice pre uskutočnenie inventarizácie majetku a záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov, podľa ktorej mala NZOO vykonať inventarizáciu peňažnej hotovosti celkom šesťkrát ročne (štvrťročne + dvakrát príležitostne).
v čl. 8 Smernice č. 4/2015 NZOO bolo deklarované, že NZOO nevytvára žiadne rezervy. NZOO ako organizácia s právnou subjektivitou bola účastníkom obchodno–záväzkových vzťahov. Z týchto vzťahov vyplývalo riziko súdnych sporov. Tým, že NZOO nemala upravený postup tvorby a používania rezerv, nekonala v súlade s ustanovením § 14 postupov účtovania
Na platnosť nájomných zmlúv nehnuteľného majetku bol potrebný súhlas MŽP SR a MF SR. Preverením procesu schvaľovania nájomných zmlúv bolo identifikované riziko spočívajúce v dĺžke schvaľovacieho procesu. Napríklad nájomná zmluva č. 1/2021/EO/NZ uzatvorená na základe súťaže z 05.03.2021 nebola ani v čase výkonu kontroly odsúhlasená nadriadenými orgánmi. To môže mať negatívny vplyv na plnenie týchto vzťahov medzi nájomcom a prenajímateľom.
kritériá, ktoré NZOO špecifikovala pre obstaranie terénneho vozidla, boli určené skôr pre obstaranie vozidla určeného výlučne na prepravu osôb. NZOO pri verejnom obstarávaní nešpecifikovala kritériá, ktoré by súviseli s deklarovanou prepravou tovaru a zvierat, napríklad objem batožinového priestoru, celková prípustná hmotnosť a pod. Tvrdenie je podporené aj určenými podmienkami prepravy živých zvierat v zmysle Nariadenia Rady č. 1/2005, kedy podľa čl. 3 písm. g) tohto nariadenia priestor, v ktorom sa zvieratá počas prepravy nachádzajú, má mať dostatočnú podlahovú plochu a výšku, ktorá je primeraná ich veľkosti a zamýšľanej ceste
osvedčenie o schválení predmetného motorového vozidla na prepravu zvierat na dlhé cesty č. PD000921 bolo príslušným orgánom vydané až dňa 06.10.2021.
„štruktúrovaná informácia“ predložená záujemcom NZOO, predstavovala informáciu o stave
a prírastkoch zvierat v NZOO v roku 2014. Predmetný dokument javil charakteristiky, že ho vypracovala NZOO, keďže
vo viacerých častiach dokument interpretoval údaje NZOO a bol reprodukovaný v tretej osobe („sme vypracovali, sme chovali“). Navyše, obsahom dokumentu boli informácie k 31.12.2014, pričom NZOO realizovala verejné obstarávanie v roku 2018.
V dvoch zákazkách pre rovnaké služby (poskytovanie veterinárnej starostlivosti v roku 2018
a 2021) bola predložená jediná ponuka tým istým uchádzačom. Určenie kritérií odbornej spôsobilosti, najmä široko definovanej praxe v ošetrovaní zvierat, založilo predpoklad pre dlhodobý „lock-in“ vo vzťahu k dodávateľovi služieb, ktorý poskytoval NZOO služby od roku 2003. Kritériá zákaziek pre poskytovanie služieb komplexnej veterinárnej starostlivosti NZOO teda nezabezpečovali vytvorenie súťažného prostredia tak, aby boli kritériá splniteľné pre širší okruh záujemcov. To môže negatívne ovplyvniť kontinuitu zabezpečenia veterinárnych služieb v prípade, že dodávateľ v budúcnosti nebude účastníkom súťaže.
NZOO nekonala v súlade s ustanovením § 7 zákona č. 357/2015 Z. z. V prípade komisionárskych zmlúv mal nedostatok systémový charakter
viaceré nedostatky, identifikované vnútorným auditom č. 5/2019, boli zistené aj pri kontrole NKÚ SR. Porovnanie kontrolných zistení zo Správy z vnútorného auditu č. 5/2019 vo vzťahu k výsledkom kontroly NKÚ SR je v prílohe č. 2 tohto protokolu o výsledku kontroly. Podľa vyjadrenia kontrolovaného subjektu bol termín realizácie a plnenia opatrení z auditu dohodnutý s oprávnenými osobami v termíne do 31.01.2021