- IČO
- 00691267
- Sídlo
- Rankovce 10, 04445 Rankovce
- Kontrolované obdobie
- Roky 2018 - 2019, pre potreby objektívneho zhodnotenia preverovaných oblastí aj iné súvisiace obdobia
- Stav kontroly
- Ukončená
Zistenia
Obec tým, že účtovala o majetku, o ktorom rozhodla, že nie je DDHM a účtuje o ňom ako o zásobách podľa § 21 ods. 6 písm. b) postupov účtovania, konala v rozpore § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve a v rozpore s povinnosťou v zmysle § 7 ods. 2 písm. d) zákona o majetku obcí. Zároveň tým, že použila rozpočtové prostriedky na účely, ktoré neboli v rozpočte schválené, t. j. nemala na uvedený majetok rozpočtované kapitálové výdavky nepostupovala v súlade s § 13 ods. 2 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Nesprávnym triedením výdavkov obec nepostupovala v súlade s rozpočtovou klasifikáciou, čim zároveň nekonala v súlade s § 4 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
Za účelom výchovnovzdelávacieho procesu žiakov – občanov obce Rankovce vo výučbe v profesii murár, uzatvorila obec 01.09.2010 Zmluvu o nájme nebytových priestorov s nájomcom Spojená škola, Alejová 6 Košice. Do užívania boli škole poskytnuté nebytové priestory v budove súpisné číslo 10, postavenej na parcele č. 27 a to miestnosť o výmere 30 m2, sociálne priestory a sklad o výmere 25 m2. Nájom bol dohodnutý na dobu neurčitú. V čl. IV bolo nájomné za vyššie uvedené priestory stanovené bezodplatne, z dôvodu že sa jedná o vyučovací proces.
Kontrolné zistenie č. 2
Obec tým, že poskytla bezodplatne do prenájmu nebytové priestory konala v rozpore s § 3 zákona o nájme a podnájme nebytových priestorov.
Ku kontrole boli predložené výzvy zaslané dlžníkom v priebehu rokov 2018 až 2020 v počte 16 ks, pričom tieto neobsahovali dlžnú sumu ani dátum vzniku pohľadávky iba upozornenie že obec k u dňu zaslania výzvy neeviduje platbu za tuhý komunálny odpad a daň z nehnuteľnosti za obdobie rokov 2016 až 2020.
Okrem uvedených pohľadávok eviduje obec vo svojom účtovníctve pohľadávky súvisiace s odpredajom pozemkov na výstavbu rodinných domov. Ani v tomto prípade obec nepreukázala vymáhanie nesplatených záväzkov zo strany kupujúcich.
Kontrolné zistenie č. 3
Obec nepreukázala plnenie povinnosti, t. j. používať všetky právne prostriedky na ochranu majetku, vrátane včasného uplatňovania svojich práv alebo oprávnených záujmov pred príslušnými orgánmi, pri vymáhaní pohľadávok voči obyvateľom za dane a poplatky, čím konala v rozpore s § 7 ods. 2 písm. c) zákona o majetku obcí.
Z predloženej dokumentácie je zrejmé, že inventúra nebola vykonaná pri všetkých druhoch majetku a záväzkov v súlade s povinnosťou uvedenou v zákone o účtovníctve, podľa ktorej sa inventarizáciou overuje vecná správnosť účtovníctva, a to či stav a aj ocenenie majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v účtovníctve zodpovedá skutočnosti.Z predloženej dokumentácie vyplynulo, že u pohľadávok vedených v účtovníctve neboli v inventúrnych súpisoch pre posúdenie stavu (pohľadávky v lehote splatnosti, po lehote splatnosti, premlčanej pohľadávky, prekludovanej pohľadávky a trvalého upustenia od vymáhania) uvedené informácie z pohľadu vymáhania pohľadávok resp. plynutia lehôt nevyhnutných pre včasnosť uplatnenia práva. Obec Rankovce tým, že nepreukázala porovnanie stavu pohľadávok s dokladmi overujúcimi ich stav konala v rozpore s § 29 ods. 1, zároveň nesplnila povinnosť podľa § 6 ods. 3 zákona o účtovníctve.
Kontrolovaný subjekt tým, že nevykonal inventarizáciu všetkého majetku, že neposúdil stav majetku a záväzkov, resp. zistené rozdiely na základe podkladov a preukazujúcim stavom, t. j. nevykonal inventarizáciu podľa § 29 a § 30 zákona o účtovníctve nesplnil si povinnosť podľa § 6 ods. 3 zákona o účtovníctve.
Kontrolou bolo zistené, že zostavený rozpočet na rok 2018, vypracovaný v členení bežné príjmy výdavky, kapitálové príjmy a výdavky a finančné operácie príjmové a výdavkové, pri uplatnení rozpočtovej klasifikácie iba na príslušný rok 2018, nebol zostavený ako viacročný rozpočet v zmysle § 4 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, čo bolo v rozpore s § 9 ods. 1 písm. b) a c). zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Neuvedenie údajov v zmysle § 9 ods. 1 ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti, malo za následok konanie v rozpore s § 9 ods. 2 uvedeného zákona.
Kontrolou bolo zistené, že obec Rankovce ani v jednom roku kontrolovaného obdobia nezostavovala návrh rozpočtu na princípe programového rozpočtovania, pričom nepreukázala rozhodnutie OZ o neuplatňovaní programového rozpočtu, čo bolo v rozpore s § 4 ods. 5 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Nevypracovanie odborného stanoviska k rozpočtu zo strany HK ani v jednom roku kontrolovaného obdobia bolo v rozpore s § 18f ods. 1 písm. c) zákona o obecnom zriadení.
Preverením vykonávania zmien rozpočtu bolo zistené, že obec v roku 2018 vykonávala zmeny rozpočtu bez doloženia rozpočtových opatrení v zmysle § 14 ods.2 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. OZ schválilo zmeny rozpočtu iba na základe predloženej čiastky, resp. sumy o ktorú malo byť čerpanie navýšené. (v prípadoch poskytnutých finančných prostriedkov, resp. príjmov z iných zdrojov). Obec nekonala v súlade s § 11 ods. 4 písm. b) zákona o obecnom zriadení tým, že zmeny rozpočtu nevykonávala v súlade s ods. 2 písmena b) a c) § 14 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Obec Rankovce nemala k 31.12.2018 schválený rozpočet na rok 2019. Do schválenia rozpočtu v OZ 09.04.2019 uznesením č. 12/2019 hospodárila v rozpočtovom provizóriu.
Obec Rankovce nepostupovala do schválenia rozpočtu na rok 2019 pri čerpaní výdavkov rozpočtu s povinnosťou v zmysle § 11 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, prekročením hranice 1/12 celkových výdavkov schváleného rozpočtu predchádzajúceho rozpočtového roka. V každom mesiaci čerpala vyššie výdavky a to: v mesiaci január o 10 842,97 eur, v mesiaci o 10 366,33 eur a v mesiaci marec o 9 047,70 eur.
Obec v roku 2019 zároveň nepostupovala v súlade s § 11 ods. 2 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, keď rozpočtové príjmy v sume 3 785,29 eur a výdavky v sume 9 554,20 eur, uskutočnené počas rozpočtového provizória, nezúčtovala s rozpočtom obce po jeho schválení.
Ani v jednom roku obec nesledovala v priebehu rozpočtového roka 2018 a 2019 vývoj hospodárenia podľa rozpočtu, zmeny v rozpočte vykonávala bez ich schválenia v OZ, čo bolo v rozpore s § 12 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Ani v jednom roku obec nekonala v súlade s princípom rozpočtového hospodárenia, t. j. povinnosťou hospodáriť v súlade so schváleným rozpočtom a sledovať v priebehu roka vývoj hospodárenia podľa schváleného rozpočtu, kontrolovať hospodárenie s rozpočtovými prostriedkami. Uvedeným konaním obec porušila § 12 ods. 2 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Zároveň tým, že nepoužila rozpočtové prostriedky len na tie účely na ktoré boli v rozpočte obce schválené, t. j. čerpala ich nad rámec rozpočtu, obec nepostupovala v súlade s § 13 ods. 2 uvedeného zákona.
K záverečnému účtu za rok 2018, vypracovanému 29.05.2019, bolo zo strany HK vypracované 19.07.2019 Odborné stanovisko, čo nasvedčuje tomu, že nebola splnená povinnosť jeho prerokovania v OZ najneskôr do šiestich mesiacov po uplynutí rozpočtového roka, čo bolo v rozpore s § 16 ods.12 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Podľa dostupných materiálov bolo prerokovanie záverečného účtu obce Rankovce za rok 2018 s nesprávnym výrokom a to „Záverečný účet sa schvaľuje bez výhrad“, čo bolo v rozpore s § 16 ods.10 písm. a) zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, v zmysle ktorého sa prerokovanie záverečného účtu obce uzatvára s výrokom „celoročné hospodárenie sa schvaľuje bez výhrad“.
Kontrolou náležitostí, resp. obsahu záverečného účtu bolo zistené, že záverečný účet za rok 2018 neobsahoval údaje o plnení rozpočtu v členení podľa § 10 ods. 3 uvedeného zákona, podľa rozpočtovej klasifikácie, čo bolo v rozpore s § 16 ods. 5 písm. a) zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Obdobný nedostatok bol zistený aj v roku 2019.
Obec nepreukázala predloženie návrhu záverečného účtu obce za rok 2018 na verejnú diskusiu najmenej 15 dní pred jeho schválením, čím konala v rozpore s § 16 ods. 9 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, a v rozpore s § 9 ods. 2 zákona o obecnom zriadení.
Obec tým, že nerozpočtovala v rozpočte na rok 2018 uvedené výdavky nepostupovala v súlade s ustanoveniami § 4 ods. 1 a § 10 ods. 2 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Obec nepostupovala pri výkone ZFK v súlade s § 7 ods. 1 zákona o finančnej kontrole a audite, keď uhradila finančné prostriedky za projekty pričom výdavky na projekty neboli v rozpočte zahrnuté.
Nesprávnym triedením výdavkov obec nepostupovala v súlade s rozpočtovou klasifikáciou, čim zároveň nekonala v súlade s § 4 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Zaúčtovaním projektov súvisiacich s obstarávaním DHM do nákladov, obec neúčtovala v zmysle § 28 ods. 2 postupov účtovania. Uvedeným konaním bol porušený § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve, čím nebola splnená povinnosť viesť účtovníctvo správne podľa § 8 ods. 2 uvedeného zákona.
Obec tým, že nezdokladovala vykonanie verejného obstarávania na služby externého riadenia projektu MOPS , pričom na externé riadenie v kontrolovanom období vynaložila verejné prostriedky v sume 22 800,00 eur, použila tieto nehospodárne, v rozpore s § 19 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, čím zároveň v uvedenej sume porušila finančnú disciplínu podľa § 31 ods. 1 písm. j) uvedeného zákona.
Obec nerozpočtovala v roku 2018 a v roku 2019 výdavky na položke 716 na obstaranie projektovej dokumentácie a na položke 717 na výkon stavebného dozoru, napriek tomu sa ZFK vyjadrila, že operácie boli v súlade so schváleným rozpočtom.
Kontrolou správnosti zaúčtovania výdavkov za projektovú dokumentáciu a za stavebný dozor bolo zistené, že faktúra za stavebný projekt v sume 800,00 eur, faktúra za projekt elektrického zapojenia v sume 300,00 eur a faktúra za stavebný dozor v sume 500,00 eur boli v príslušných rokoch zaúčtované do nákladov obce.
Obec tým, že projekty a stavebný dozor nezaúčtovala v súlade s § 28 ods.1 postupov účtovania konala v rozpore s povinnosťou v zmysle § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve.
Obec nepostupovala v zmysle § 5b ods. 2 zákona o slobode informácií, keď objednávku na zhotovenie diela zverejnila po 75 dňoch od jej vystavenia.
Kontrolná skupina vykonala kontrolu na mieste so zistením, že uvedená stavba sa užíva aj napriek skutočnosti, že stavba nebola do obdobia výkonu kontroly skolaudovaná. Aj v tomto prípade obec zaradila 02.07.2019 uvedenú stavbu do majetku obce. Obec nepostupovala v súlade s § 76 stavebného zákona, keď umožnila obyvateľom uvedenej lokality užívať neskolaudovanú stavbu.
Z poskytnutej dotácie obec v roku 2018 čerpala 3 800,00 eur. Z vlastných prostriedkov spolufinancovala projekt v sume 200,00 eur. Podľa zmluvy o poskytnutí dotácie v pôsobnosti MV SR, spolufinancovanie vo výške 11 %, t. j. predstavovalo čerpanie vlastných zdrojov v sume 440,00 eur. Čerpanie dotácie malo byť v sume 3 560,00 eur. Obec tým, že použila verejné prostriedky nad rámec oprávnenia v sume 240,00 eur, porušila finančnú disciplínu podľa § 31 ods. 1 písm. b) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
Obec obstarala nábytok v sume 604,00 eur, v hotovosti z pokladnice obce, zaúčtovaná výdavkovým pokladničným dokladom č. 978/2018. Preverením fyzického stavu obstaraného nábytku bolo zistené, že tento sa v obci nenachádza, čo potvrdil aj starosta obce vo stanovisku č. 274/2021 z 25.05.2021.
Podľa vyjadrenia starostu obce: „Stoly v počte 8 a stoličky v počte kusov 28, ktoré boli zakúpené pre obec Rankovce a v obci sa nenachádzajú, boli zakúpené bez mojej vedomosti, napriek tomu, že dokumenty som podpísal.“
Uvedeným konaním došlo k umožneniu bezdôvodného obohatenia získaním finančného prospechu z verejných prostriedkov neznámej osobe, čí obec porušila finančnú disciplínu v sume 604,00 eur podľa § 31 ods. 1 písm. g) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Zároveň obec tým, že nezabezpečila ochranu nakúpeného majetku a jeho evidenciu nekonala v súlade s § 7 ods. 2 písm. b) zákona o majetku obcí.
Obec Rankovce si nesplnila povinnosť overiť si účtovnú závierku audítorom za rok 2018 a rok 2019, čím konala v rozpore s § 19 ods. 1 písm. c) zákona o účtovníctve.
Obec Rankovce tým, že nevyhotovila výročnú správu za rok 2019 konala v rozpore s § 20 ods.1 zákona o účtovníctve.
V dôsledku toho, že obec nemala účtovnú závierku za rok 2018 a 2019 overenú účtovnú závierku audítorom nebola zo strany obce splnená ďalšia povinnosť, a to zverejnenie správy audítora uložením do registra čo bolo v rozpore s § 23d ods. 2 zákona o účtovníctve.
Neuložením správy audítora v registri dodatočne, t. j. najneskôr do jedného roka od skončenia účtovného obdobia, za ktoré sa účtovná závierka zostavuje, obec nekonala v súlade s § 23a ods. 5 zákona o účtovníctve.
Interné účtovné doklady nespĺňali náležitosti v zmysle zákona o účtovníctve. Účtovné operácie boli zaúčtované účtovným záznamom, bez doloženia podkladu, resp. dokladu, ktorého obsah priamo dokazuje skutočnosť, čo bolo v rozpore s § 32 ods. 1 písm. a) zákona o účtovníctve.
Kontrolou boli zistené prípady účtovania na nepríslušnom účte v zmysle platných postupov účtovania a to v prípade obstarania pozemkov odkúpených obcou nie za účelom zvýšenia majetku, ale za účelom ich následného odpredaja občanom na výstavbu rodinných domov, ktoré sa účtujú v rámci účtu 133-Nehnuteľnosti na predaj. Obec účtovala o pozemkoch na účte 132-Tovar na sklade a v predajniach. Uvedeným konaním obec neúčtovala v súlade s § 37 ods.10 postupov účtovania čím nekonala v súlade s § 4 ods.2 zákona o účtovníctve.
Preverením povinnosti obce overiť, či stav majetku a záväzkov zodpovedá skutočnosti bolo zistené, že inventúrne súpisy, neobsahovali zákonné povinnosti v zmysle § 30 ods.2 zákona o účtovníctve, inventarizačný zápis povinnosti v zmysle § 30 ods. 3 uvedeného zákona. Nevykonaním inventarizácie všetkého majetku si obec nesplnila povinnosť v zmysle § 8 ods. 1 zákona o účtovníctve, a to, že účtovníctvo neviedla preukázateľne.