Aktuality

Vojaci v skladoch roky nakupujú za papierové body, čaká sa na elektronizáciu

Bratislava 7. októbra 2022 – Profesionálni vojaci si stále zabezpečujú súčasti výstroja vo vojenských skladoch za papierové body z výstrojovej poukážky s bodovými okienkami rôznej hodnoty. „Je to neprehľadný, neefektívny a starý systém, ktorý mal byť už dávno nahradený elektronickým systémom. Dnešný stav ma v myšlienkach vracia o tridsať rokov späť, keď som slúžil v slovenských ozbrojených silách a vďaka bodovým lístkom som si mohol obstarať potrebný výstroj, napríklad kanady či leteckú uniformu,“ približuje situáciu predseda Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR Ľubomír Andrassy v súvislosti so závermi kontroly zameranej na problematiku vystrojovania príslušníkov Ozbrojených síl SR. Podľa kontrolórov rezort obrany spustil projekt elektronizácie systému vystrojovania už v roku 2020, predpokladaným termínom jej využitia bol zadefinovaný na budúci rok. „Verím, že aj v tejto oblasti dôjde k posunu a digitalizácii viacerých procesov v armádnych podmienkach. Elektronický systém totiž sprehľadní a zjednoduší celý proces, informácie o skladových zásobách a požiadavkách budú k dispozícii v reálnom čase a určite sa zníži aj chybovosť, ku ktorej pri manuálnom spracovávaní údajov dochádza,“ zdôraznil ďalej šéf kontrolórov.

Infografika Vystrojovanie vojakov

Vojaci majú zo zákona nárok na bezplatné výstrojové náležitosti a každoročne si majú v januári urobiť objednávku toho, čo si chcú za body v danom roku nakúpiť. Výška financií vyčlenená na nové veci pre vojakov ale býva určená skôr, je súčasťou riadneho rozpočtu Ministerstva obrany (MO) SR schvaľovaného ku koncu roka. Požiadavky vojakov na budúci rok teda nie sú v celom procese vystrojovania zohľadnené. Kontrola potvrdila, že jednotlivé druhy výstroja boli zaobstarané a aj prerozdeľované do skladov v rámci Slovenska nerovnomerne. V kontrolovaných rokoch 2019 – 2021 si vojaci napríklad objednali bezmála 95-tisíc kaki tričiek s dlhým aj krátkym rukávom, v skutočnosti ich rezort obrany kúpil vyše 232-tisíc. Na konci roka 2021 tak bolo pre 14-tisíc aktívnych vojakov v skladoch ešte stále 166-tisíc tričiek. Mnohé iné požadované položky výstroja neboli v kontrolovanom období do skladov doplňované a napríklad k úplne nedostatkovým tovarom patrí športová obuv či letné športové súpravy.

Prioritou bolo vystrojovanie novoprijatých vojakov, vojakov v operáciách medzinárodného krízového manažmentu a následne sa vybavovali požiadavky za výstrojové body. „Celý proces objednávania je neefektívny a nevychádza z reálnych požiadaviek profesionálnych vojakov, ktorí v sklade za body nedostali to, čo si v januári objednali. Bezpochyby aj proces objednávania je potrebné digitalizovať,“ dodal Ľ. Andrassy. Zároveň upozorňuje na to, že v súvislosti s aktuálnou bezpečnostnou situáciou nie sú vytvorené zásoby výstrojových náležitostí tak, aby pokryli potreby súvisiace s nevyhnutnou mobilizáciou.

Systém zabezpečovania výstroja výrazne ovplyvňuje vysielanie vojakov do operácií medzinárodného krízového manažmentu. Je to najvyššia priorita rezortu obrany a smeruje do nej každoročne takmer tretina z 15 miliónov určených na ošatenie za výstrojové body. Ročne ide o výstroj zhruba pre 600 vojakov. Národná autorita pre externú kontrolu preto odporúča rezortu obrany oddeliť terajšie spoločné plánovanie výstroja pre rôzne existujúce kategórie profesionálnych vojakov do samostatných rozpočtových celkov. Pozitívom je, že celková suma vynakladaná Slovenskom na tzv. hlavné vybavenie vojakov, súčasťou ktorého je aj vystrojovanie, je v porovnaní s inými štátmi NATO nad priemerom, keďže v roku 2021 vynaložilo na hlavné vybavenie 27,4 %, čo je viac, ako odporúča Aliancia (20 %). Výdavky na výstroj a oblečenie v rozpočtovej kapitole rezortu obrany zahŕňali aj peňažné príspevky, výdavky na špeciálny výstroj či služby čistenia. Celková suma na vystrojovanie je preto vyššia (viď graf).

Zabezpečenie výstrojových náležitostí pre vojakov v kontrolovanom období bolo preverené na vybranej vzorke 53 zmlúv, ktorá reprezentovala 55 % všetkých uzavretých zmlúv v danom období. Celkový finančný objem týchto zmlúv bol viac ako 33 miliónov eur. Kontrola potvrdila, že rezort obrany mal dostatočný čas na prípravu verejného obstarávania a má vytvorené dostatočné personálne kapacity s potrebnými odbornými znalosťami. V kontrolovanom období ministerstvo nepotrebovalo zabezpečovať verejné obstarávanie formou outsourcingu, t. j. odovzdania realizácie verejného obstarávania niektorých zákaziek na externý subjekt. Kontrolóri zistili, že interná smernica rezortu o verejnom obstarávaní nebola v čase kontroly v súlade s platným zákonom o verejnom obstarávaní. Neuplatnením kodifikačnej doložky v zmluvných vzťahoch, ktorá bola povinná, došlo k porušeniu zákona o obrannej štandardizácií, kodifikácii a overovaní kvality.

Príkladom dobrej praxe v rezorte obrany je oblasť kontroly, kde na rozdiel od vystrojovania už využili elektronizáciu. Ministerstvo obrany má vytvorenú elektronickú databázu kontrolnej činnosti s názvom Modul riadenia kontrolnej činnosti. Ten funguje od  januára 2018 a je dostupný pre všetky organizačné zložky rezortu a jeho hlavným cieľom je získavanie štatistických údajov na zlepšenie a zefektívnenie plánovania a riadenia kontrolnej činnosti. V rámci rezortu obrany a ozbrojených síl sa vykonáva veľké množstvo kontrol – v roku 2019 ich bolo 1 175, v roku 2020 to bolo 756 a v minulom roku 792 kontrol. Systém umožňuje aj ich on-line sledovanie a vyhodnocovanie. Pri spracovaní plánov kontrolnej činnosti na rok 2020 bola plne využitá nová funkcionalita modulu Systém plánovania kontrolnej činnosti, a to na všetkých úrovniach velenia a riadenia, čím sa minimalizovala doterajšia administratívna prácnosť plánovacieho procesu. Systém pri plánovaní upozorňuje na možné konflikty pri výkone kontrol, napr. kontrola viacerých kontrolných orgánov v jednom subjekte v rovnakom termíne.

 Správa o výsledku kontroly "Vystrojovanie príslušníkov Ozbrojených síl SR"

Grafický prehľad výdavkov na vystrojovanie v rokoch 2015 až 2021 (v eur)

Grafický prehľad výdavkov na vystrojovanie v rokoch 2015 až 2021 (v eur)

                                              Zdroj: Úrad správy rozpočtovej kapitoly MO SR

Zdielať: